316 מנהיגות ומדיניות בחינוך
מנהיגות ומדיניות בחינוך
מחלקה ללימודי מוסמך האוניברסיטה (.M.A)
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה (.Ph.D)
ראשת המחלקה: דוקטור עדי ספיר
יושב ראש הוועדה הבית ספרית לתואר שני: פרופסור אורן גולן
יושבת ראש הוועדה הבית ספרית לתואר שלישי: פרופסור טלי רוה
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור רבקה איזיקוביץ׳ (אמריטה), פרופסור תמר כתריאל (אמריטה), פרופסור קלרה סבג (אמריטה), פרופסור אנית סומך, פרופסור לטם פרי-חזן.
פרופסור חבר: פרופסור אימן אגבאריה (שבתון סמסטר ב'), פרופסור דבורה גולדן (אמריטה), פרופסור אורן גולן, פרופסור זהבה רוזנבלט (אמריטה).
מרצה בכיר: דוקטור אייל בר חיים, דוקטור יותם חותם, דוקטור עדי ספיר (שבתון סמסטר ב').
עמיתי הוראה ומורים מן-החוץ: דוקטור נאוה בר.
מזכירות המחלקה:
אחראית תכניות תואר שני: גברת מירי טאטי
דואר אלקטרוני: mtaty@univ.haifa.ac.il
שעות קבלה: ימים א׳-ה׳, בין השעות 13:00-11:00
טלפון: 04-8249067; פקס: 04-8249375
מיקום: חדר 433, קומה 4, בניין חינוך
אתר המחלקה באינטרנט: http://edu.haifa.ac.il/lead-ed. באתר זה מופיע מידע אודות תחומי המחקר וסגל המרצים במחלקה, מידע הנוגע לקבלה לתוכניות השונות במחלקה ולוח מודעות המתעדכן באופן שוטף.
הלימודים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה (.M.A.)
יושב ראש הוועדה הבית ספרית לתואר שני: פרופסור אורן גולן
מטרות ומבנה
מטרת הלימודים לתואר שני במחלקה למנהיגות ומדיניות בחינוך היא הרחבה והעמקה של הידע המחקרי והמעשי בתחומי המנהיגות החינוכית, מדיניות החינוך, חינוך בלתי פורמלי וסוגיות חברתיות בחינוך. השאיפה היא להכשיר בוגרים שיקדמו מחקר חינוכי בתחומים האמורים ויובילו את העשייה החינוכית בארץ. הלימודים מתנהלים במסלולים מחקריים (קרי, מסלול א' עם כתיבה של עבודת גמר מחקרית) ובמסלול יישומי (קרי, מסלול ב' ללא עבודת גמר מחקרית).
הלימודים מתקיימים בתכניות הבאות:
א. תואר שני בחינוך, חברה ותרבות.
ב. תואר שני בניהול מערכות חינוך.
תנאי קבלה
תנאי קבלה כלליים ללימודי התואר השני (ראו גם תנאי קבלה נוספים ייחודיים לתכניות)
- ממוצע: ציון 80 לפחות בכל חוג בלימודי תואר ראשון.
- השלמות: מועמדים בעלי תואר ראשון שאינו בתחום החינוך, יידרשו להשלים קורסים במסגרת מחלקתית, וכן במסגרת תכניות השלמה ייחודיות של התכניות בציון מינימאלי 80 (ראו הרחבה: לימודי השלמה במחלקה ובתכניות במסגרת לימודי התואר).
- מסמכים: סטודנטים המסיימים את לימודיהם לתואר ראשון בשנת הלימודים הנוכחית יידרשו להגיש גיליון ציונים וממוצע (סופי או זמני), וכן אישור לגבי יתרת החובות לתואר ראשון.
- עברית: בעלי תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית יידרשו להיבחן בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתם ללימודים.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
מאחר ומספר המקומות במחלקה מוגבל, אין כל התחייבות לקבל את המועמד/ת לתכנית ולמסלול שביקש/ה, גם אם התמלאו תנאי המינימום הנדרשים. ייבחרו המועמדים בעלי ההישגים הטובים ביותר.
לימודי השלמה במחלקה ובתכניות במסגרת לימודי התואר
- לבעלי תואר ראשון בחינוך שסיימו לימודיהם בתחומי לימוד שאינם תואמים לתכנית המבוקשת, וכן לסטודנטים שאינם בעלי תואר ראשון בחינוך, ייקבעו קורסי השלמה (ראו ״תנאי קבלה״ א2 לעיל). סטודנטים יידרשו לסיים את לימודי ההשלמה במהלך שנה א׳ ללימודיהם בציון 80 בכל קורס. פטור מלימודי השלמה יינתן רק על בסיס מסמכים רלוונטיים ממוסד אקדמי מוכר. המסמכים הנדרשים (לכל קורס בנפרד) יכללו: סילבוס, ציון משוקלל (80 לפחות), פרטים על היקף הקורס, נקודות זכאות, שם ותואר המרצה. יש להמציא מסמכים אלה בעת הרישום. פטורים מלימודי השלמה על סמך המסמכים יידונו עד תום השבוע הראשון ללימודים. לא ידונו בקשות לפטורים לאחר מועד זה.
- במידה והיקף ההשלמות הינו עד 16 שעות שבועיות סמסטריאליות, ניתן לשקול קבלה של המועמד ללימודי מוסמך האוניברסיטה (.M.A), במעמד של תלמיד על תנאי.
לימודי השלמה לקראת הצגת מועמדות לתואר שני
לימודים אלה מיועדים למועמדים שהיקף ההשלמות הנדרש מהם עולה על 16 שעות שבועיות סמסטריאליות. ראו סעיף 8.12 בתקנון לימודי תואר שני בשנתון זה או באתר האינטרנט: http://graduate.haifa.ac.il
מסלולי לימוד במחלקה למנהיגות ומדיניות בחינוך
במסגרת התואר השני במחלקה קיימים המסלולים הבאים: מסלול א׳, מסלול ב׳, מסלול אישי ומסלול ישיר לדוקטורט.
מסלול א׳ (כולל כתיבת תיזה)
מסלול זה כולל השלמת קורסים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות והגשת עבודת גמר מחקרית (תיזה). רישום למסלול א׳ אינו מבטיח הישארות בו שכן על הסטודנט/ית לעמוד בתנאים נוספים: ממוצע כללי של 85 לפחות, ציון של 85 לפחות בעבודה סמינריונית, ציון של 80 לפחות בקורסי מתודולוגיה והסכמה של התקשרות עם אחד ממרצי המחלקה למטרת הנחייה בתיזה. את טופס ההתקשרות עם המנחה לתיזה יש להגיש למזכירות המחלקה בשבוע הראשון של תחילת הסמסטר השלישי ללימודים. רישום למסלול א׳ אינו מבטיח מנחה לכל סטודנט/ית או הנחייה בכל נושא שהסטודנט/ית מעוניינ/ת בו.
מסלול ב׳ (ללא כתיבת תיזה)
מסלול זה כולל השלמת קורסים בהיקף של 42 שעות שבועיות סמסטריאליות. בתכנית לחינוך, חברה ותרבות על התלמידים במסלול ב׳ לעמוד בפרויקט גמר.
מסלול אישי (כולל כתיבת תיזה)
מטרתו של המסלול היא לאפשר לסטודנטים ללמוד תחום מרכזי אחד, שבו הם מעוניינים להתמחות, ושאיננו בהכרח מוגבל לתכנית לימודים של תכנית מסוימת במחלקה. במסלול זה הסטודנטים מחוייבים במכסת שעות לימוד כמו במסלול א׳, ובכתיבת עבודת גמר מחקרית (תיזה). תכנית הלימודים תיבנה על ידי מנחה/ת עבודת הגמר, ותקבל את אישור יושב ראש הוועדה הבית ספרית לתואר שני והדיקן ללימודים מתקדמים. תנאי הקבלה למסלול האישי: ממוצע של 90 לפחות בלימודי התואר הראשון, ציון עובר בבחינת כניסה מחלקתית באנגלית והסכמת מנחה להנחות את הסטודנט/ית. בתעודת המוסמך תצוין התמחותו/ה הספציפית של הסטודנט/ית בתכנית לימודיו/ה. פרטים נוספים באתר הרשות ללימודים מתקדמים: http://graduate.haifa.ac.il
מסלול ישיר לדוקטורט
פרטים על מסלול זה ניתן למצוא באתר הרשות ללימודים מתקדמים, בתקנון לימודי תואר שלישי.
מהלך הלימודים
ההחלטה הסופית לגבי מסלול הלימודים (עם תיזה או ללא תיזה) תיקבע בסוף שנת הלימודים הראשונה. על הסטודנטים במסלול א׳, מסלול ב׳ ובמסלול אישי לסיים את כל חובות השמיעה והגשת העבודות במשך שנתיים. תלמידי מסלול א׳ ומסלול אישי יוכלו להירשם לשנה נוספת, במסגרתה יסיימו את עבודת הגמר המחקרית (תיזה) ויגישו אותה לשיפוט. לוח זמנים זה הוא מחייב, ולכן על הסטודנטים לשקול היערכות מתאימה. יש לחדש את הרישום ללימודים כל שנה, גם בזמן הכתיבה של עבודת התיזה. תכנית הלימודים המחייבת היא התכנית המתפרסמת בשנתון המתייחס לשנת הלימודים בה התחילו הסטודנטים את לימודיהם. אם חלו שינויים בתקנון, או אם עבר/ה הסטודנט/ית במהלך הלימודים למסלול אחר או לתכנית שונה, החובות החלים על הסטודנט/ית הם בהתאם לשנתון של השנה בה החל/ה לימודיו/ה או בה אושר המעבר.
לימודים מתודולוגיים מחלקתיים
כל תלמידי התואר השני במחלקה חייבים להשתתף בקורסים מתודולוגיים על פי דרישות התכנית בה הם לומדים.
כותבי תיזה מחויבים לקחת קורס מתודולוגי נוסף מתקדם, לפי דרישות המנחה.
הגשת עבודות סמינריוניות
– הסטודנטים במסלול א׳ ומסלול אישי לתואר שני חייבים להגיש עבודה סמינריונית אחת במסגרת התכנית. לא תתאפשר כתיבת עבודה סמינריונית בזוגות. הסטודנטים במסלול ב׳ חייבים להגיש שתי עבודות סמינריוניות, לשני מרצים שונים במסגרת התכנית. יש להגיש עבודה סמינריונית אחת לפחות לבד. הגשה משותפת של סמינריון (יותר מסטודנט אחד) מותנית באישור המרצה (ראו הנחיות בכל תכנית בנפרד).
– מועדי ההגשה ייקבעו בכל תכנית בנפרד.
– עם הגשת העבודות על הסטודנטים לדאוג לרישום תאריך הגשת העבודה ופרטיה במזכירות המחלקה ולחתום על טופס. על הסטודנטים לוודא שעותק מהעבודה שהוגשה יישאר בידיהם.
– במצורף לעבודה יש להגיש טופס יושרה אקדמית. ניתן לקבל טופס זה במזכירות.
נוהל כתיבת תיזה במסלול א׳
עבודת התיזה תונחה על ידי אחד מחברי הסגל הבכירים במחלקה למנהיגות ומדיניות בחינוך המורשים להנחות או מרצה המאושר להנחייה מהפקולטה לחינוך. רשימת המרצים המורשים להנחות נמצאת במזכירות המחלקה. באישור יושב ראש הועדה הבית ספרית לתואר שני והרשות ללימודים מתקדמים ניתן לצרף מנחה שני מתוך המחלקה למנהיגות ומדיניות בחינוך או מחוצה לו.
את הצעת המחקר לתיזה יש להגיש לכל המאוחר עד היום הראשון של סמסטר ב' בשנה השנייה ללימודים. אישור ההצעה צריך להתקבל עד תום השנה השנייה ללימודים (לא כולל את חופשת הסמסטר וסמסטר קיץ).
ההצעה תוגש למזכירות המחלקה במייל בקובץ Word ו- PDF לאחר שאושרה והוחתמה על ידי מנחה או מנחי העבודה. ההצעה תהיה בהיקף שאינו עולה על 15 עמודים (לא כולל עמוד שער, תוכן עניינים, ביבליוגרפיה ונספחים) ברווח כפול, גופן David 12 ושוליים של 2.5 סנטימטר לפחות.
את עבודת התיזה יש לסיים לכל המאוחר תוך שלוש שנים מיום תחילת לימודי התואר השני, אלא אם כן אושרה לסטודנט/ית הארכה.
הנחיות להגשת הצעת מחקר ונהלים לכתיבה והגשה של עבודת הגמר המחקרית במתכונת רגילה או במתכונת של מאמר ניתן לקבל במזכירות המחלקה ובאתרי האינטרנט של המחלקה ושל הרשות ללימודים מתקדמים.
נוהל פרויקט גמר במסלול ב׳
בתכנית לחינוך, חברה ותרבות ישנם נהלים והנחיות לפרויקט הגמר שיועברו במסגרת הקורסים הייעודיים. פרויקט הגמר יתקיים במהלך שנת הלימודים השנייה.
שקלול הציון הסופי
הרכב הציון הסופי במסלול א׳, מסלול אישי לתואר שני בשתי התכניות הוא כלהלן:
עבודת התיזה, 40%
עבודה סמינריונית, 15%
שאר הקורסים, 45%
סך הכל: 100%
הרכב הציון הסופי במסלול ב׳ לתואר שני (שאיננו כולל תיזה) בתכנית לחינוך, חברה ותרבות הוא כלהלן:
פרויקט גמר, 20%
עבודות סמינריוניות, 20%
שאר הקורסים, 60%
סך הכל: 100%
הרכב הציון הסופי במסלול ב׳ לתואר שני (שאיננו כולל תיזה) בתכנית לניהול מערכות חינוך הוא כלהלן:
סוגיות בניהול חינוכי: תיאוריה ומעשה (פרקטיקום), 10%
עבודות סמינריוניות, 25%
שאר הקורסים, 65%
סך הכל: 100%
ועדת אתיקה
חובה לקבל אישור ועדת אתיקה להצעת המחקר שלך אם המחקר המוצע הוא מחקר בבני אדם.
על פי החלטת הסנאט, כל הסטודנטים הכותבים עבודת גמר מחקרית (תיזה) או לדוקטורט הכוללת מחקר בבני אדם חייבים לקבל אישור ועדת אתיקה למחקר בבני אדם.
לוח הזמנים להגשות: מיד לאחר אישור הצעת המחקר על ידי הועדה החוגית לתארים מתקדמים או הועדה הבית ספרית לתואר שני.
את הפניות יש להגיש בשלב זה על פי הנחיות ועדת אתיקה באתר הפקולטה:
http://edu.haifa.ac.il/index.php/he/research/ethics-committee
הפניות יוגשו לוועדת האתיקה בשם ובחתימת הסטודנט/ית והמנחה/ים. כל סטודנט/ית ומנחה הכלולים בפנייה חייבים להציג אישור על סיום קורס אתיקה מקוון למחקר בבני אדם (פרטים באתר).
לשאלות ולסיוע במידת הצורך ניתן לפנות לגברת אורטל האס, מרכזת הוועדה בדואר אלקטרוני: ohaas@univ.haifa.ac.il
לידיעתכם, במקרה של מחקרים שמתנהלים בתוך מוסדות חינוכיים של משרד החינוך, יש לפנות למשרד המדען הראשי לבירור צורך באישור מטעמם.
התכנית לחינוך, חברה ותרבות
ראש התכנית: פרופסור אורן גולן
התכנית ללימודי חינוך, חברה ותרבות מציעה מסלול אינטרדיסציפלינרי ללימודים מתקדמים (תואר שני ושלישי), המיועד לנשות ואנשי חינוך המבקשים לפתח זהות מנהיגותית, לשכלל עמדות מקצועיות ולהרחיב את יכולתם להשפיע בזירות חינוכיות, חברתיות ותרבותיות. התכנית מציעה מגוון כלים לפיתוח מיומנויות הקשורות להובלה חינוכית, הערכת תכניות חינוך, כתיבת דוחות מקצועיים, ייעוץ ופיתוח תכניות לימוד ואפשרות להצטרף לקהילת חוקרים מקצועית בתחומי החינוך הבלתי פורמלי, חינוך משווה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה של החינוך.
התכנית מזמינה פונות ופונים העוסקים בחינוך מחוץ למסגרות הפורמליות: ארגונים ותכניות בחינוך הבלתי פורמלי, ארגוני חברה אזרחית, מחלקות ואגפים בשלטון המקומי. באופן ספציפי, היא מבקשת לתת מענה לנשות ואנשי חינוך המייעדים את עצמם לתפקידים מובילים בתנועות ובארגוני נוער, מרכזים קהילתיים, מחלקות חינוך ונוער ברשויות המקומיות, חלוצים ואקטיביסטים חינוכיים, וכן פעילים בתכניות חינוכיות של עמותות העוסקות בסוגיות חינוכיות וחברתיות כמו גם מוסדות תרבות, הן ברמה הקהילתית והן ברמה הארצית.
התכנית מדגישה את עולמות התוכן של החינוך הבלתי פורמלי. היא מציעה תשתית רעיונית וכלים לחשיבה רפלקטיבית, לגיבוש עמדה ביקורתית ולהובלה חינוכית המושתתת על מחויבות ערכית וחברתית. במסגרת רב תחומית זו נבחנים מושגים כגון: זהות, מנהיגות, צדק, הכרה, שייכות, ריבוד, קהילה, רשתות חברתיות, התנגדות, אקטיביזם חינוכי, חינוך אלטרנטיבי, פדגוגיה ביקורתית, סמכות, אחריות וקרבה במעשה החינוכי. ההתמקדות היא באופן שבו מושגים אלה באים לידי ביטוי במחקר האקדמי, בהצטלבות שבין לימודים ההומניים לבין במדעי החברה, בשיחים רעיוניים, במעשה החינוכי, וביחסי הגומלין שבין תיאוריה לפרקטיקה – וכן בדרכים שבהן הם מעצבים תהליכים חינוכיים במדיניות, בהתערבויות חינוכיות, בשיח הציבורי ובמרחבים מוסדיים משתנים.
לתכנית חזון, המחבר בין הידע הנרכש ללמידה מעשית בשדה. בוגרי ובוגרות התכנית משתלבים בתפקידי מפתח במערכות חינוך פורמליות ובלתי פורמליות, כולל ברשויות מקומיות, מרכזים קהילתיים (מתנ"סים), בתי ספר ציבוריים, פנימיות, בתי ספר אלטרנטיביים, תכניות חינוכיות חדשניות, ועמותות הפועלות בתחומי חינוך וחברה. שילוב זה בין ידע מחקרי להיכרות עם שווקי עבודה רלוונטיים מאפשר לבוגרים לתרגם את הלימודים לכדי עשייה משמעותית בשטח.
התכנית מציעה אפשרות לפיתוח כישורי מחקר ומסלול תארים מתקדמים.
אפשר ללמוד עוד על התכנית ועל בוגריה בקישור שלהלן: https://esac-haifa.edu.haifa.ac.il/
תנאי קבלה
בנוסף לתנאי הקבלה הכלליים לתואר שני במחלקה, במקרים מסויימים יוזמנו מועמדים מתאימים לראיון אישי.
לימודי השלמה
במידת הצורך, ייקבעו לימודי השלמה על פי לימודים קודמים ולפי דרישות התכנית.
את לימודי ההשלמה יש לסיים בציון של 80 לפחות בכל קורס.
מבנה הלימודים
הלימודים יתנהלו בשני מסלולים:
מסלול א׳ – לימודים עם כתיבת עבודת תיזה בסך הכול 36 שעות שבועיות סמסטריאליות מתוכן 34 שעות שבועיות סמסטריאליות + 2 שעות שבועיות סמסטריאליות של עבודת גמר מחקרית (תיזה). בנוסף לשיעורי החובה (16 שעות שבועיות סמסטריאליות), לימודי הבחירה כוללים 20 שעות שבועיות סמסטריאליות: עבודה סמינריונית אחת (4 שעות שבועיות סמסטריאליות) ושיעורי בחירה בהיקף של 16 שעות שבועיות סמסטריאליות.
מסלול ב׳ – לימודים עם פרויקט גמר (42 שעות שבועיות סמסטריאליות + פרויקט גמר). בנוסף לשיעורי החובה (14 שעות שבועיות סמסטריאליות), לימודי הבחירה כוללים 28 שעות שבועיות סמסטריאליות מתוכן שתי עבודות סמינריוניות (8 שעות שבועיות סמסטריאליות) ושיעורי בחירה בהיקף של 20 שעות שבועיות סמסטריאליות.
בסיום הלימודים יוענק התואר מוסמך האוניברסיטה בחינוך, חברה ותרבות.
תכנית הלימודים:
מסלול א' –
חובה (שנה א')
תיאוריות ביקורתיות בחינוך (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חינוך בלתי פורמלי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
מחקר איכותני (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חובה (שנה ב')
פורום לכותבי תיזה ודוקטורט (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
עבודה מחקרית (תיזה) (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה א' ו-ב')
5 קורסי תכנית (20 שעות שבועיות סמסטריאליות) (ניתן לבחור קורס אחד מחוץ לתכנית)
סך הכל: 36 שעות שבועיות סמסטריאליות כולל כתיבת עבודת גמר מחקרית (תיזה)
מסלול ב' –
חובה (שנה א')
תיאוריות ביקורתיות בחינוך (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חינוך בלתי פורמלי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
מחקר איכותני (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חובה (שנה ב')
פרויקט גמר: הערכת תכניות בחינוך הבלתי פורמלי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה א' ו-ב')
7 קורסי תכנית (28 שעות שבועיות סמסטריאליות) (ניתן לבחור קורס אחד מחוץ לתכנית)
סך הכל: 42 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי חובה (שנה א׳)
316.4100, תיאוריות ביקורתיות בחינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4002, חינוך בלתי פורמלי, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
318.4640, מחקר איכותני, שיעור, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
קורס חובה (שנה ב׳)
316.4178, פרויקט גמר: הערכת תכניות בחינוך הבלתי פורמלי, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
קורסי בחירה למסלול א׳ ולמסלול ב׳
מסלול א׳
על הסטודנטים ללמוד 5 קורסי בחירה במהלך הלימודים, מתוך קורסי התכנית שלהלן.
ניתן לקחת קורס אחד מחוץ לתכנית (שיעור/סמינריון) באישור של ראש התכנית לחינוך, חברה ותרבות ומרצה הקורס.
מסלול ב׳
על הסטודנטים ללמוד 7 קורסי בחירה במהלך הלימודים, ששה (לפחות) מתוך קורסי התכנית שלהלן. ניתן לקחת קורס אחד מחוץ לתכנית (שיעור/סמינריון) באישור של ראש התכנית לחינוך, חברה ותרבות ומרצה הקורס.
316.4055, ביקורת ואקטיביזם בחינוך לאזרחות ובחינוך הדתי, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4077, זכויות ילדים: היבטים משפטיים וחינוכיים, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4078, נעורים בעידן הדיגיטלי (קורס מקוון במלואו), שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4127, ידע, מנהיגות וחינוך בלתי פורמלי בעידן הדיגיטלי, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4166, חינוך אלטרנטיבי, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4167, פילוסופיה פוליטית של החינוך, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4179, אהבה וחינוך, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
313.4567, חינוך ותרבויות הסייבר, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
קורסים מומלצים מחוץ לתכנית (לפי אישור המרצה)
316.4038, מיומנויות ניהול במערכות חינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4083, מדיניות חינוך בפרספקטיבה השוואתית, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4124, למידה ארגונית במערכות חינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
– לא ניתן ללמוד יותר מ- 8 שעות שבועיות סמסטריאליות אצל אותו מרצה. הוראה זו אינה חלה על קורסי השלמה.
הגשת עבודות סמינריוניות
המועד האחרון להגשת עבודה סמינריונית בקורס שנלמד בסמסטר א׳ הוא 10 ביוני של אותה שנה. המועד האחרון בקורס שנתי או קורס שנלמד בסמסטר ב׳ הוא שבוע לפני תחילת שנת הלימודים העוקבת. ייתכנו מועדי הגשה מוקדמים יותר על פי החלטת המרצה בקורס.
הסטודנטים במסלול א׳ חייבים להגיש עבודה סמינריונית אחת במסגרת התכנית. לא תתאפשר כתיבת עבודה סמינריונית בזוגות.
הסטודנטים במסלול ב׳ חייבים להגיש 2 עבודות סמינריוניות במסגרת התכנית, לשני מרצים שונים.
– יש לכתוב לבד לפחות עבודה סמינריונית אחת. סטודנטים שיצטרפו למסלול מחקרי לאחר שכתבו עבודה סמינריונית בזוג יידרשו לכתוב עבודה נוספת לבדם.
במסלול ב’, הגשה משותפת של סמינריון (יותר מסטודנט אחד) מותנית באישור המרצה.
יש להגיש עבודה סמינריונית בקורס שמוגדר כסמינריון. השתתפות בקורס סמינריוני לשם הגשת עבודת סיום בלבד (ולא עבודה סמינריונית) מותנית באישור המרצה.
עם הגשת העבודות על הסטודנט לדאוג לרישום תאריך הגשת העבודה ופרטיה במזכירות ולחתום על טופס. על הסטודנט לוודא שעותק מהעבודה שהוגשה יישאר בידיו.
במצורף לעבודה יש להגיש טופס יושרה אקדמית. ניתן לקבל טופס זה במזכירות.
התכנית לניהול מערכות חינוך
ראשת התכנית: דוקטור עדי ספיר
התכנית לניהול מערכות חינוך מיועדת להקנות ידע והתנסות בתחומי הניהול, הארגון והמדיניות תוך התמקדות במערכות חינוך פורמליות ובלתי-פורמליות. תכנית הלימודים מורכבת מתחומים מגוונים ובהם ארגונים, מנהיגות, ניהול, מדיניות ציבורית ומשפט. בנוסף לבסיס התיאורטי, ירכשו הסטודנטים כישורים ומיומנויות ניהוליות. המטרה היא להכשיר עתודה מנהיגותית מובילה, שתוכל לסייע לארגונים חינוכיים לשפר אפקטיביות ארגונית ולהשפיע על עיצוב מדיניות החינוך בארגונים חברתיים ובמגזר הציבורי.
בסיום הלימודים יוענק התואר מוסמך האוניברסיטה בניהול מערכות חינוך.
לימודי השלמה:
לימודי השלמה ייקבעו במידת הצורך, על פי נתוני המועמדים.
תכנית הלימודים:
מסלול א' –
חובה (שנה א')
מדיניות חינוך בפרספקטיבה השוואתית (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סטטיסטיקה לתואר שני (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
מחקר איכותני (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חובה (שנה ב')
קורס מתודולוגי מתקדם (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
פורום לכותבי תיזה ודוקטורט (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
עבודה מחקרית (תיזה) (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה א')
2 קורסי תכנית (8 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה ב')
3 קורסי תכנית (10 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סך הכל: 36 שעות שבועיות סמסטריאליות כולל כתיבת עבודת גמר מחקרית (תיזה) (+ פורום תכנית – לא לשקלול)
מסלול ב' –
חובה (שנה א')
מדיניות חינוך בפרספקטיבה השוואתית (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סטטיסטיקה לתואר שני (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
מחקר איכותני (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חובה (שנה ב')
סוגיות בניהול חינוכי – תיאוריה ומעשה (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה א')
4 קורסי תכנית (16 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה ב')
4 קורסי תכנית (14 שעות שבועיות סמסטריאליות) (ניתן להירשם לקורסים מחוץ לתכנית בהתאם להוראות בהמשך)
סך הכל: 42 שעות שבועיות סמסטריאליות (+ פורום תכנית – לא לשקלול)
קורס מתודולוגי מתקדם
יש לבחור קורס מתודולגי, בהיוועצות עם מנחה התיזה.
קורסי התכנית
שנה א׳ חובה
316.4083, מדיניות חינוך בפרספקטיבה השוואתית, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
313.4004, סטטיסטיקה לתואר שני, שיעור, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
318.4640, מחקר איכותני, שיעור, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4021, פורום התכנית לניהול מערכות חינוך (לא לשקלול).
פורום התכנית לניהול מערכות חינוך מיועד לכל הסטודנטים בשנה א׳. הפורום יהווה הזדמנות לדיון פתוח בנוגע לבחירה בין מסלול מחקרי למסלול יישומי (ללא תיזה). במהלך הפורום, יוצגו תחומי המחקר של מרצי התכנית, עבודות תיזה בתהליך וקורס הפרקטיקום ״סוגיות בניהול חינוכי: תיאוריה ומעשה״.
שנה ב׳ חובה
316.4162, פורום לכותבי תיזה ודוקטורט, שיעור (חובה במסלול א' בשנה ב'), 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.0012, עבודה מחקרית (תיזה), שיעור (חובה במסלול א' בשנה ב'), 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4084, סוגיות בניהול חינוכי: תיאוריה ומעשה – חלק א׳ (חובה במסלול ב׳ בשנה ב׳), שיעור ועבודה מעשית, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4085, סוגיות בניהול חינוכי: תיאוריה ומעשה – חלק ב׳ (חובה במסלול ב׳ בשנה ב׳) (קורס המשך ל-316.4084), שיעור ועבודה מעשית, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
הפורום לכותבי תיזה ודוקטורט הוא קורס חובה לסטודנטים במסלול א'.
הקורס ״סוגיות בניהול חינוכי: תיאוריה ומעשה״ יעסוק בהיכרות מעמיקה עם עבודת מנהלי מערכות חינוכיות על היבטיה ומרכיביה השונים. הקורס ישלב תצפיות על עבודת מנהלי מערכות חינוכיות וניתוח מעמיק שלה, תוך העלאת קריטריונים להמשגה תיאורטית של סוגיות הקשורות בניהול מערכות חינוכיות.
הקורס יתקיים בשני מעגלי למידה – שהייה בשדה בצמוד למנהלי מערכות חינוכיות ולמידה באוניברסיטה.
הקורס הוא קורס חובה לסטודנטים במסלול ב׳. סטודנטים במסלול א׳ רשאים להירשם לקורס כקורס בחירה.
קורסי בחירה
316.4024, ניהול משאבי אנוש, שיעור וסמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
316.4030, מנהיגות חינוכית, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
316.4037, התנהגות והנעת עובדים במערכת החינוך, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
316.4038, מיומנויות ניהול במערכות חינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
316.4077, זכויות ילדים: היבטים משפטיים וחינוכיים, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
316.4086, קבלת החלטות: בחירה ומשמעותה במערכת החינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
316.4087, מדיניות חינוך ומשפט, שיעור וסמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4124, למידה ארגונית במערכות חינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4140, ניהול הגיוון וניהול רב-תרבותי, שיעור וסמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4166, חינוך אלטרנטיבי, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
– מומלץ ללמוד לפחות קורס אחד, אצל כל אחד מהמרצים בסגל הבכיר בתכנית (דוקטור אייל בר חיים, פרופסור אנית סומך, פרופ' לטם פרי-חזן ודוקטור עדי ספיר).
– במידת הצורך ניתן לקחת סמינריון שייחשב כשיעור (באישור המרצה).
– לא ניתן ללמוד יותר מ-8 שעות שבועיות סמסטריאליות אצל אותו מרצה. הוראה זו אינה חלה על קורסי השלמה.
– סטודנטים שלמדו תואר ראשון בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך נדרשים להתייעץ עם ראש התכנית לאחר בניית המערכת.
קורסי בחירה מחוץ לתכנית (על בסיס מקום פנוי)
הקורסים המצויינים להלן הינם קורסים מומלצים:
313.4421, מגדר ושוויון בחינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4100, תיאוריות ביקורתיות בחינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4078, נעורים בעידן הדיגיטלי (קורס מקוון במלואו), שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סמינריונים
– סטודנטים במסלול א׳ נדרשים להגיש עבודה סמינריונית אחת במסגרת התכנית.
– סטודנטים במסלול ב׳ נדרשים להגיש שתי עבודות סמינריוניות, שייכתבו לשני מרצים שונים.
– יש לכתוב לבד לפחות עבודה סמינריונית אחת. סטודנטים שיצטרפו למסלול מחקרי לאחר שכתבו עבודה סמינריונית בזוג ידרשו לכתוב עבודה נוספת לבדם.
– מומלץ לא להירשם בשנה א׳ ליותר מסמינריון אחד.
– הגשת עבודה בסמינריון סמסטר א׳ – לפי החלטת המרצים ועד תום סמסטר ב׳. הגשת עבודה בסמינריון סמסטר ב׳ – לפי החלטת המרצים ועד תחילת שנת הלימודים העוקבת.
– עם הגשת עבודות סמינריוניות על הסטודנטים למלא טופס הגשת עבודה במזכירות ולחתום על טופס יושרה אקדמית.
תכנית משותפת לתואר ראשון במשפטים ותואר שני בתכנית לניהול מערכות חינוך
הלימודים בתכנית לניהול מערכות חינוך מתאימים לסטודנטים למשפטים השואפים להשפיע על עיצוב המדיניות החינוכית, במגזר הציבורי ובארגונים חברתיים, ולאלו המעוניינים לפתח קריירה ניהולית בתחום החינוך הפורמלי והבלתי-פורמלי. ידע במשפטים יעניק לסטודנטים בסיס ערכי ומעשי להכשרתם כעתודה מנהיגותית מובילה. הלימודים בתכנית לניהול מערכות חינוך מתאימים גם לסטודנטים למשפטים המעוניינים לעבוד כעורכי דין המתמחים בדיני חינוך ולהבין באופן מעמיק את מערכות הקשרים בין המשפט לבין מדיניות החינוך ואת האופנים בהם פועל המשפט בתוך ארגוני חינוך.
– במהלך שנים א׳ ו-ב׳ בפקולטה למשפטים ילמדו הסטודנטים בתכנית המשותפת קורסים הנדרשים כלימודי השלמה לתואר שני.
באישור ראש התכנית לניהול מערכות חינוך, יוכלו הסטודנטים ללמוד חלק מקורסי ההשלמה גם בשנה ג׳ ללימודי המשפטים.
– במהלך שנים ג׳ ו-ד׳ בפקולטה למשפטים ישלבו הסטודנטים בתכנית המשותפת את לימודי המשפטים עם הלימודים בתכנית לניהול מערכות חינוך. מעמדם כתלמידי תואר שני יהיה ״על תנאי״. הנקודות ייחשבו להם רק לאחר סיום התואר הראשון.
– הסטודנטים בתכנית המשותפת יידרשו להשלים את שני הסמינרים בפקולטה למשפטים במהלך שנה ג׳ ללימודיהם.
– במקרה של פרישה מהתכנית המשותפת, הפקולטה למשפטים רשאית להחליט אלו קורסים יוכלו להיחשב במסגרת 20 נקודות הזכות אותן הסטודנטים רשאים לבחור מחוץ לפקולטה למשפטים.
– קבלת התואר השני בניהול מערכות חינוך מותנית בקבלת התואר הראשון במשפטים.
– תנאי הקבלה לתואר השני בתכנית לניהול מערכות חינוך: ציון ממוצע 80 בסיום שנה ב׳ בפקולטה למשפטים וציון ממוצע 80 בקורסי ההשלמה. תהליך הקבלה זהה לתהליך הקבלה הרגיל של התכנית לניהול מערכות חינוך.
לימודי תואר שלישי – דוקטורט
בית ספר למדעי הלמידה ומנהיגות בחינוך – בשנת הלימודים תשפ"ו
יושב ראש ועדת דוקטורט: פרופסור טלי רוה
חדר 670, בניין הפקולטה לחינוך, דואר אלקטרוני: tleibovi@univ.haifa.ac.il
מרכזת ועדת הדוקטורט: גברת לילך דץ, טלפון: 04-8249086, דואר אלקטרוני : ldatz@univ.haifa.ac.il
תכנית הלימודים לתואר "דוקטור לפילוסופיה״ (.Ph.D) מיועדת לסטודנטיות ולסטודנטים בעלי תואר שני עם תזה מחקרית, המעוניינים בביצוע מחקר מקיף ומעמיק בנושא הקשור לחינוך. עיקר הלימוד כרוך בכתיבת הצעת המחקר, ובביצוע ובכתיבה של המחקר עצמו, בהנחיית מנחה מסגל בית הספר. הלימודים כוללים השתתפות במספר מצומצם של קורסים.
תנאי הקבלה
רשאים להירשם ללימודי דוקטורט, בעלי תואר שני בחינוך ובתחומים קרובים רלוונטיים, אשר ממוצע ציוני התואר השני שלהם הוא 90 לפחות, וציון עבודת התואר השני (תזה מחקרית) שלהם הוא 90 לפחות. תלמידים ללא רקע אקדמי בחינוך, אפשר שיידרשו ללימודי השלמה (לפי הנחיות ועדת התואר השני של בית הספר). ועדת הדוקטורט תדון במקרים שאינם עומדים בקריטריונים לעיל. סטודנטים מצטיינים יכולים להמשיך למסלול ישיר לדוקטורט במהלך לימודי התואר השני, ללא צורך בביצוע תזה (פרטים בלשונית "תואר שני").
הליך הגשת מועמדות
א. מציאת מנחה
על המועמד ליצור קשר עם חבר סגל בית הספר המורשה להנחות עבודות דוקטורט ולקבל את הסכמתו להנחיה. רשימת המנחים האפשריים מקושרת כאן ונמצאת גם באתר בית הספר. לא תתאפשר הרשמה ללימודי תואר שלישי ללא התקשרות עם מנחה.
ב. הכנת תיק מועמד
תיק המועמד כולל מסמכים אישיים (תעודות וגיליונות ציונים), טפסים שונים והצהרת כוונות (קדם-הצעת מחקר) לדוקטורט. הנחיות מפורטות נמצאות באתר בית הספר תחת מידע למועמדים לתואר שלישי. לקראת הגשת המועמדות יש ליצור קשר עם גברת לילך דץ, מרכזת התואר השלישי בבית הספר, על מנת לוודא שתיק המועמד הוכן כנדרש.
ג. הגשת מסמכים
על המועמד להירשם ללימודים באמצעות האינטרנט באתר ההרשמה של אוניברסיטת חיפה. את המסמכים המקוריים יש להגיש לאישורה של מחלקת ההרשמה.
ועדת הדוקטורט תדון בתיקי המועמדים ותמליץ על קבלה או על דחייה. יש להגיש את תיק המועמדות המלא כחודש לפני סמסטר א' או סמסטר ב' על מנת להבטיח שהועדה תספיק לעיין בתיק לפני תחילת הסמסטר.
תוכנית הלימודים
א. שלבי הלימוד
משך הלימודים לתואר השלישי הוא ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים כמפורט להלן.
שלב מחקר א: בשלב זה יש להשלים את הצעת המחקר המורחבת, באישור המנחה, ולהגישה לעיון הוועדה הבית ספרית שתעביר אותה לתהליך שיפוט ומשוב, לא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה. בכל מקרה, משך הלימודים בשלב זה לא יעלה על שנתיים, מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר או הקיץ).
שלב מחקר ב: שלב זה מתחיל עם קבלת האישור להצעת המחקר. משך הלימודים בשלב זה יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודים. במהלך תקופה זו יש להשלים את כתיבת עבודת הדוקטורט, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה) ואת אישור הוועדה הבית ספרית, ולהגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
ב. קורסים
תלמידי התואר השלישי בבית הספר נדרשים להשתתף ב-2-3 קורסים תכניים או מתודולוגיים הרלוונטיים לעבודת המחקר, כפי שסוכם עם המנחה. מומלץ לסיים את חובת ההשתתפות בכל הקורסים בשלב מחקר א, כדי לפנות את מרב הזמן והמאמץ למחקר בשלב ב.
תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ו יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום.
הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב-12 מפגשים לפחות.
הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב-7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שעה סמסטריאלית ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שעות סמסטריאליות.
מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום מתפרסמת באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום.
ועדת האתיקה של הפקולטה לחינוך
על פי החלטת הסנאט, סטודנטים הכותבים עבודת גמר מחקרית (תזה או דוקטורט) חייבים לקבל אישור של וועדת האתיקה למחקר בבני אדם. לפיכך, יש להעביר את הצעת המחקר המורחבת לאישור ועדת האתיקה של הפקולטה לחינוך, מיד לאחר אישור וועדת הדוקטורט הבית ספרית ולפני תחילת ביצוע המחקר. יש להקפיד על הנחיות וועדת האתיקה המפורסמות באתר הפקולטה. על טופס הבקשה יחתמו הסטודנט והמנחה / המנחים. כל סטודנט ומנחה הכלולים בפנייה חייבים להציג אישור על סיום קורס אתיקה מקוון למחקר בבני אדם (פרטים באתר). לשאלות ולסיוע במידת הצורך ניתן לפנות לגברת אורטל האס, מרכזת הועדה (ohaas@univ.haifa.ac.il).
אישור ועדת האתיקה אינו פוטר מקבלת אישור מטעם המערכת בה יתבצע המחקר (כגון, לשכת המדען הראשי של משרד החינוך בעניין מחקרים בבתי ספר, או וועדת הלסינקי במשרד הבריאות בעניין מחקרים במסגרות רפואיות).
* דף זה מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך פונה לשני המינים כאחד/ת.