300 בית הספר לטיפול באמצעות אומנויות
כללי
לימודים לתואר שני
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש בית הספר: פרופסור דפנה רגב
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין : פרופסור כוכבית אלפנט (אמריטוס), פרופסור רחל לב-ויזל (אמריטוס).
פרופסור חבר: פרופסור הוד אורקיבי, פרופסור מיכל בת אור, פרופסור לימור גולדנר, פרופסור דפנה רגב, פרופסור ג'ואנה צ'מנסקי-כהן, פרופסור שושי קיסרי
פרופסור חבר נלווה (מומחה) : פרופסור עינת שופר אנגלהרד
מרצה בכיר: דוקטור רינת פניגר שאל, דוקטור טל-חן רבינוביץ
מרצה: דוקטור הדר תמר, דוקטור וולקן מאיה, דוקטור מעין סלומון גימון
עמית הוראה ומורים מן החוץ
גברת אהובי אורן, דוקטור נטע אורן, דוקטור ברכה אזולאי, דוקטור ליאת אילון, דוקטור תמי איינשטיין, דוקטור אילנה אליקים, דוקטור שולמית אפשטיין, דוקטור עירית בירגר, דוקטור ורדה בלונדר, דוקטור דב בלום, גברת עירית בן עזר, מר דויד בנטואיץ, גברת מילכה בר-ליאון, דוקטור תמי גברון, גברת שרי גבע עובדיה, דוקטור קרן הראל, דוקטור שיר הרפזי, גברת רוני ישראלי, גברת יעל דומני, דוקטור מימונה היבי, גברת שיר הרפזי, גברת אסנת ווינפלד, דוקטור יפעת ויסברגר, דוקטור רננה ירושלמי, דוקטור יפעת כרמל, גברת מילכה ליאון, דוקטור שי לוינגר, דוקטור ענבל לייבוביץ, דוקטור ערן לייטנר, גברת אילה ליפינסקי, דוקטור אורנה מגידס, דוקטור אבי מזור, גברת דנה מלכי סיגל, דוקטור איה ניצן, דוקטור ניתאי מלמד, מר נתן סגן כהן, דוקטור טל סלע, גברת עמליה סלעי, גברת ליזה פלחן, דוקטור דיתה פדרמן, גברת יהודית צדרבאום, דוקטור זאב פרנקל, דוקטור עדי צמחוני, פרופסור רוית ראופמן, דוקטור אפרת רוגינסקי, מר יהודה רודרמן, דוקטור יפתח רון, דוקטור רוית שוורץ, דוקטור מייטרי שחם, דוקטור יעל שלום, דוקטור רותי שמש
מדריכים קבוצתיים:
גב' טליה אבל, גב' דורית אבניר, גב' אורן אהובי, גב' עדי אוסובסקי, גב' שולמית אפשטיין, מר בועז בן צור, גב' בליטי אירית, גב' בן יהודה מיה, גב' ענת בר אילן, גב' ענת גדור, גב' גוטליב ענב, גב' אלונה גרנות, גב' רותי גנץ, גב' זוהר גרינברג, גב' קרן זורע, גב' אתי הייזלר, גב' זסלבסקי מאשה, גב' גלי טיילור, גב' ענת ירקוני, מר נפתלי לנצ'נר, גב' מלי ניצן, גב' ירום נעמי, גב' יניב שרית, גב' מאירה מדינה, גב' גלית מור, ד"ר מזור אבי, מר סגן כהן נתן, גב' סלמן ילנה, גב' אביטל פוגל מנשה, גב' פורליגר אביטל, גב' רביד בכר נעמה, גב' רולניצקי אורנה, גב' ליאת שור, מר איתי שרון
יושב ראש הוועדה לתואר שני: פרופסור דפנה רגב
יושב ראש הועדה לתואר שלישי: פרופסור הוד אורקיבי
ראש תכנית טיפול באמצעות אמנות חזותית: פרופסור גו'אנה צ'מנסקי כהן
ראש תכנית לטיפול באמצעות תנועה ומחול: דוקטור עינת שופר אנגלהרד
ראש תכנית לטיפול באמצעות פסיכודרמה/דרמה תרפיה: דוקטור שושי קיסרי
ראש תכנית לטיפול באמצעות מוסיקה: דוקטור מעין סלומון גימון, דוקטור תמר הדר
מרכזת אקדמית לתכניות במבחר: פרופסור לימור גולדנר
מרכזת תכנית לטיפול באמנות חזותית נשים חרדיות: פרופסור לימור גולדנר
מרכזת התכנית לטיפול באמצעות פסיכודרמה נשים חרדיות: דוקטור איה ניצן
מרכזת התכנית לטיפול באמצעות פסיכודרמה גברים חרדים: גברת מאיה בן יהודה
ראש היחידה ללימודי שדה אקדמיים: גברת עמליה סלעי
מנהלת לימודי שדה תכניות מבח״ר: דוקטור יפית איתן
מזכירות בית הספר –
חדר 802 מגדל אשכול קומה 8,
שעות הקבלה: ימים א׳-ה׳ בין השעות 13:00-10:00
מנהלנית בית הספר: גברת דבי מישור
דואר אלקטרוני dmishor@univ.haifa.ac.il
טלפון: 04-8249750
מרכזת תכניות תואר שני חיפה: גברת לימור קידר
דואר אלקטרוני lkeidar1@univ.haifa.ac.il
טלפון: 04-8240943
בימי הלימודים (ב', ד') נמצאת בבניין משכן האומנויות חדר 318
מרכזת תכניות תואר שני חרדים: גברת איילי עמית
דואר אלקטרוני aamit1@univ.haifa.ac.il
טלפון: 04-8249531
מרכזת הכשרה מעשית במבח"ר: גברת אלישבע כהן
דואר אלקטרוני: echoen@univ.haifa.ac.il
מרכזת היחידה ללימודי שדה: גברת מאי סוויד אילני
שעות הקבלה: ימים א׳-ה׳ בין השעות 13:00-10:0
דואר אלקטרוני msweidil@univ.haifa.ac.il
טלפון: 04-8288824
חדר 318 ,משכן לאמנויות
פקס: 04-8288685
לימודים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה (מ.א)
מטרת הלימודים
תכנית הלימודים לתואר שני בטיפול באמצעות אומנויות מבוססת על המטרות הבאות:
א. הכשרת מטפלים באמצעות אומנויות בתחומי המגמות השונות של המקצוע, במסגרות טיפוליות (בשירותי בריאות, רווחה, חינוך ושיקום) במגוון אוכלוסיות בעלות רקע אתני ותרבותי שונה.
ב. קידום המחקר בתחומי הטיפול באמצעות אומנויות תוך פיתוח מודלים תיאורטיים ושיטות מחקר חדשניות.
ג. הכשרה וקידום חוקרים וסגל אקדמי לתפקידי הוראה והדרכה במסגרות אקדמיות.
ד. הכשרת מומחים בטיפול באמצעות אומנויות בעלי השכלה אקדמית מתאימה שיוכלו להורות ולהדריך בתחום הטיפול באמצעות אומנויות בשירותים טיפוליים במערכות רווחה, בריאות, חינוך ושיקום.
במסגרת בית הספר לטיפול באמצעות אומנויות ניתן ללמוד בתכניות הבאות:
אומנות חזותית
תנועה ומחול
מוסיקה
דרמה תרפיה*
פסיכודרמה*
*השנה הראשונה משותפת לשתי התכניות ויילמדו תכנים משני התחומים. השנה השנייה תיוחד להתמקצעות בדרמה תרפיה או בפסיכודרמה.
מובהר, כי תכנית הלימודים אומנם מאפשרת התפתחות וצמיחה אישית, אך היא אינה מהווה טיפול. מומלץ לסטודנטים לעבור במהלך הלימודים טיפול על ידי מטפל מוסמך כדי לתת מענה לסוגיות אישיות שעשויות לעלות במהלך הלימודים.
הצגת מסמכים לתכניות הלימודים
- זכאות לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל המוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה, בציון סופי משוקלל של 85 לפחות. יש להגיש תעודה וגיליון ציונים מקוריים (מועמד שיסיים את לימודיו בשנה"ל הנוכחית יצרף גיליון ציונים מקורי וכן אישור לגבי יתרת חובותיו לתואר ראשון. אין אפשרות להתחיל את לימודי התואר השני ללא סיום חובות שמיעה בתואר הראשון).
- קורות חיים.
- הצהרת כוונות אישית.
- המלצה מגורם אקדמי (תישלח ע"י הממליץ. לא תתקבל המלצה שתועבר ע"י המועמד עצמו. מפאת החיסיון – המלצות לא תועברנה לידי המועמד).
- טבלת שעות מתחום האומנות הרלבנטי מלווה במסמכים רלוונטיים.
הערה: מועמדים לתכנית אומנות חזותית – יידרשו להציג גם תיק עבודות דיגיטלי
(PDF הכולל 5 עמודי 4A – יצירה בכל עמוד)
- עמידה בדרישות לימודי הקדם – ראה פירוט במידע למועמדים באתר ביה"ס.
- ראיון קבוצתי
לאחר בדיקת תיקי המועמדים תתקבל החלטה להמשך תהליך. מועמדים מתאימים יוזמנו לראיון קבלה קבוצתי. במידת הצורך ושיקול וועדת הקבלה, לעיתים יתקיים גם ראיון אישי.
בשל מספר המקומות המוגבל לתכניות, יוזמנו לראיון רק חלק מהמועמדים – על פי שיקול דעתה של ועדת הקבלה.
מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה במבחן GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
* מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לזכאותו לתואר.
להלן מידע על לימודי הקדם הנדרשים:
קורסי הקדם הנדרשים בתחום הפסיכולוגיה והמחקר (השלמת קורסים אלה אינה מבטיחה קבלה אוטומטית לתכנית).
מועמד בעל תואר ראשון שלא למד את הקורסים הבאים במסגרת התואר, יחויב בהשלמות הנלמדות ברמת התואר הראשון, בציון של 80 לפחות בכל אחד מהם. השלמות אלה אינן נכללות בתוכנית המ"א:
מבוא לפסיכולוגיה בהיקף של 2 נ"ז.
פסיכופיזיולוגיה בהיקף של 2 נ"ז.
פסיכולוגיה התפתחותית בהיקף של 4 נ"ז
פסיכופתולוגיה בהיקף של 4 נ"ז.
תיאוריות אישיות בהיקף של 2 נ"ז.
שיטות מחקר בהיקף של 2 נ"ז.
סטטיסטיקה בהיקף של 2 נ"ז.
הצגת שעות בתחום האומנות הרלוונטי – סה"כ 500 שעות (השלמת שעות אלה אינה מבטיחה קבלה אוטומטית לתכנית)
בעל תואר ראשון שאינו מתחום האומנויות :
צריך לצבור 500 שעות לימוד מתחום האומנות הרלבנטי:
300 שעות פורמליות – לימוד ממוסד אקדמי מוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה או ממוסד מקצועי או אומנותי המוכר/נתמך ע"י משרד החינוך ו/או התרבות והספורט
200 שעות לא פורמליות בהתאם לתכנית.
יש להגיש אישורים על כל 500 השעות.
השלמת 500 שעות קדם בתחום התנועה והמחול
שעות פורמליות: 300 שעות מעשיות בתנועה ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג או ממוסד אחר המוכר על ידי משרד החינוך ו/או משרד התרבות והספורט.
תחומים שניתן לקבל בהם את כל השעות: תחומי האימפרוביזציה והתנועה ההבעתית, מחול מודרני, בלט קלאסי, גאגא, ג'אז, ריקודי בטן/מזרחי/צועני/הודי/פלמנקו, תנועה אותנטית, קונטקט, חמשת המקצבים, לאבאן, כתב תנועה,Centering Mind-Body שיטת Site Specific, BMC מרחב פתוח, Open Floor ריו אביירטו. ריקודים סלוניים יתקבלו כאשר נלמד מגוון תנועתי.
תחומים מוגבלים עד 150 שעות לתחום: יוגה, פילטיס, התעמלות אמנותית, ריקודי עם, נשימה מעגלית, ניה, אוריתמיה, מחשבת הגוף, אלכסנדר, פלדנקרייז, קרקס, אקרובטיקה, אמנויות לחימה ,אייקידו, טאי צ'י, צ'י קונג, קפוארה, קאנדו, ג'ודו, קרב מגע וסייף.
להקת מחול – דרוש מסמך שמפרט שעות שיעורי מחול ואימונים ללא שעות הופעות.
בגרות 5 יח' במחול – מזכה ב- 200 שעות.
תואר ראשון ולימודי תעודה אקדמיים : יוכרו כ 60 – שעות תיאורטיות בתנועה.
שעות לא פורמליות : 200 השעות הנוספות– לימוד במוסד לא פורמלי, וכן, כוריאוגרפיה או/ו השתתפות ביצירות מחול או/ו לימודי תנועה ומחול בכל סטודיו/מרכז/תכנית/מורה מוסמך בתחום התנועתי. דרושה תעודה חתומה של הסטודיו, המורה או היוצר על השעות ותיעוד היצירה.
השלמת 500 שעות קדם בתחום אומנות חזותית
שעות פורמליות: 300 שעות לימודי ציור, פיסול, רישום ואיור ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג או ממוסד אחר המוכר על ידי משרד החינוך ו/או משרד התרבות והספורט.
בגרות באומנות – מזכה עד 100 שעות פורמליות ו 100 שעות לא פורמליות {יחידת לימוד באומנות בתיכון מחושבת 40 שעות}.
שעות לא פורמליות: 200 השעות הנוספות צריכות לשקף את הגיוון של החשיפה של המועמד ללמידת תחומי אומנות שונים. שעות לא פורמאליות אלו יכולות להילמד במוסדות מוכרים או אצל מורים פרטיים, שיש להם תעודת הוראת אומנות, או חברי אגודת הציירים והפסלים או שהינם אומנים פעילים (למשל, מציגים בתערוכות). שעות אלו יכולות לכלול תחומים כמו:
צילום, עיצוב, מדיה דיגיטלית, עבודה בעץ, מתכת, קולאז', קרמיקה, קדרות, צורפות, אומנות טקסטיל (רקמה, תפירה, סריגה), קליגרפיה, הדפס, אנימציה, קליעה. עד 56 שעות בכל תחום. יש להציג אישור על הכשרת המורה, פירוט של שעות הלמידה ותכני הקורס או סילבוס (בחתימת המורה).
קורסים בטיפול באומנות או בתולדות האומנות שנלמדו במסגרת התואר הראשון, ייחשבו עד ל 56 שעות מתוך 200 השעות הלא-פורמליות.
תיק עבודות או שעות במסגרת התנסות בשדה אינם מהווים תחליף לשעות לימוד.
יש להדגיש, כי מסגרת 200 השעות הלא פורמליות מיועדת בעיקר ללימודי אומנות- ולא טיפול באומנות. כך, מורים שהם מטפלים באומנות שמלמדים קורסים אלו (למשל, במסגרת מכינות), צריכים להיות גם אומנים, בנוסף להיותם מטפלים.
- בשל חשיבות ההתנסות הישירה, כל 500 שעות ההשלמה צריכות להילמד באופן פרונטלי פנים אל פנים ולא בפלטפורמה וירטואלית, אלא אם המוסד כולו עובר לזום בשל אירועי חירום.
- הנחיית סדנאות באומנות ע״י המועמד, אינן נחשבות בסך לימודי הקדם. הדגש הוא בהיות המועמד תלמיד בלימודי האומנות ולא מנחה או מורה.
- מרתונים של השלמת שעות – יתקבלו בכפוף לבדיקת סילבוס הקורס, כולל חלוקת שעות הלימוד.
השלמת 500 שעות קדם בתחום מוסיקה
שעות פורמליות: 300 שעות לימודי מוסיקה במוסד מוכר ע"י משרד החינוך או המל"ג. שעות אלה כוללות שעות מעשיות ותיאורטיות כגון: למידת כלי נגינה, פיתוח קול, הרמוניה, תולדות המוסיקה וכו'.
שעות לא פורמליות: 200 שעות אישור על השתתפות במקהלה, אנסמבל, הוראת מוסיקה, הוצאת דיסק וכו'.
כמו כן, תידרש הצגת היכולת והידע בנגינה בכלי נגינה אחד לפחות בראיון הקבוצתי בפני ועדת הקבלה.
******
500 שעות ההשלמה בכל תכנית, הינם תנאי קדם ללימודים לתואר שני בטיפול באומנויות (ראש התכנית יוכל לאשר כי חלק מהשעות יושלמו במהלך השנה הראשונה ללימודים, על פי שיקול דעתו). בכל מקרה תלמיד לא יוכל לעלות לשנה ב' ללא אישורים על השלמת כל השעות הנדרשות.
פטור מלימודי השלמה יינתן אך ורק על בסיס הצגת מסמכים רשמיים רלבנטיים מהמוסד.
*******
מבנה הלימודים
הלימודים בבית הספר מתקיימים בשני מסלולים:
מסלול א': בהיקף של 36 שש"ס (שעות שבועיות סמסטריאליות), כולל כתיבת עבודת גמר מחקרית (בהיקף של 4 שש"ס), חובת הגשה של עבודה סמינריונית אחת .
מסלול ב': בהיקף של 36 שש"ס (שעות שבועיות סמסטריאליות), חובת הגשה של שתי עבודות סמינריוניות.
- משך הלימודים הוא שנתיים (במסלול עם תזה קיימת אפשרות לשנה נוספת לכתיבת התזה).
- יום הלימודים העיוני מתקיים פעם בשבוע בקמפוס הר הכרמל (שנה א – יום רביעי, שנה ב – יום שני. יתכן גם סמסטר קיץ).
- הכשרה מעשית בשתי שנות הלימודים מתקיימת יום אחד בשבוע – פרטים בהמשך.
- תכניות הלימודים כוללות גם קורסי חובה נוספים אשר היקף השעות אינו כלול במניין השעות לתואר.
מעבר משנה א לשנה ב'
סטודנט יעבור משנה א' לשנה ב' רק אם עמד בתנאים הבאים:
- השלמת קורס מושגי יסוד באמנות חזותית/דרמה תרפיה/פסיכודרמה/תנועה/מוסיקה בציון 75 לפחות
- השלמת יתר הקורסים בציון עובר בהתאם לנקבע בסילבוס הקורס.
- ציון עובר בהדרכה קבוצתית והכשרה מעשית.
- השלמת כל השעות הנדרשות מתחום האומנויות בהתאם למגמה.
סטודנט שלא יעמוד בתנאים אלה לא יעבור לשנה ב'. הסטודנט יוכל לחזור על קורסים אלה בשנה העוקבת. בכל מקרה לא יוכל לקחת במקביל כל קורס אחר משנה ב' בביה"ס כל זמן שלא השיג את ציוני המעבר המפורטים.
מעבר לשנה ב' – מסלול א' (תיזה)
- על התלמיד לעמוד בתנאים הבאים כדי לעבור בשנה ב' למסלול א':
- ציון של 90 לפחות בקורסי שיטות מחקר בטיפול באומנויות
- ציון 85 לפחות בקורסי החובה של ביה"ס
- ציון של 85 לפחות בעבודה סמינריונית
- התקשרות עם מנחה מתוך הסגל הסדיר בביה"ס (או הפקולטות האחרות באוניברסיטה, באישור וועדת מא) המורשה להנחות עבודות גמר. בסמסטר א של השנה השנייה יש להגיש הצעה לעבודת גמר מחקרית – תזה ולקבל את אישורה ע"י המנחה וקורא נוסף עד תום הסמסטר השלישי ללימודים.
קיימת חובת נוכחות בכל השיעורים. היעדרות העולה על שני מפגשים לאורך הסמסטר עלולה להביא לביטול השתתפות הסטודנט בקורס.
תכנית מבח"ר- תכנית לימודים לתואר שני בפסיכודרמה עבור נשים חרדיות וגברים חרדים ואמנות חזותית עבור נשים חרדיות
- תכניות המותאמות לצרכי הקהילה החרדית, אך מקבילות לתכניות הלימודים הרגילות בביה"ס המתקיימות באוניברסיטת חיפה, וזהות לה בדרישות האקדמיות. הלימודים יתקיימו בבניין המכללה החרדית מבח"ר בבני ברק.
- תלמידי התכניות הינם חלק בלתי נפרד מתלמידי ביה"ס והינם תלמידי אוניברסיטת חיפה לכל דבר ועניין. תעודת המ"א שתוענק למוסמכי התכניות היא תעודת מ"א בטיפול באומנויות – פסיכודרמה/אומנות חזותית של אוניברסיטת חיפה.
- תכניות הלימודים כוללות גם קורסי חובה נוספים אשר היקף השעות אינו כלול במניין השעות לתואר.
שקלול הציונים
הציון הסופי במסלול ב׳ ( ללא תיזה) מורכב כלהלן:
2 עבודות סמינריוניות 30%
יתר הקורסים 70%
סך הכל 100%
שקלול הציונים
הציון הסופי במסלול א׳ מורכב כלהלן:
עבודת גמר מחקרית (תזה) 40%
עבודה סמינריונית 20%
יתר הקורסים 40%
סך הכל 100%
הפסקת לימודים
ראש ביה"ס יהיה רשאי להפסיק לאלתר לימודיו של סטודנט בשל אחד או יותר מהמקרים הבאים:
- סטודנט שנכשל בקורס כלשהו ו/או הכשרה מעשית חייב לחזור עליו בשנה העוקבת.
- נכשל או לא השלים את הקורס ו/או ההכשרה המעשית בשנה העוקבת – יופסקו לימודיו לאלתר.
בהתאם לתקנון רל"מ, תלמיד במצב "לא תקין" עם כישלון בשני קורסים – יופסקו
לימודיו לאלתר.
ג. סטודנט שעבר במסגרת לימודיו על כללי האתיקה המקצועית ו/או הוראות החוק.
ד. סטודנט שנמצא בלתי מתאים למקצוע, בכל שלב של לימודיו. ההחלטה על כך
תקבל באישור דיקן ללימודים מתקדמים, לאחר התייעצות עם המרצים ו/או
המדריכים הנוגעים בדבר ושמיעת המלצת הוועדה לענייני סטודנטים של ביה"ס.
לסטודנט תינתן הזדמנות להשמיע את טיעוניו בפני ראש ביה"ס.
זכאות לתואר
עם סיום לימודיו, על הסטודנט לפנות למזכירות בית הספר בבקשה לקבל אישור זכאות לתואר וקבלת הציונים על כל מטלות הלימודים, לרבות קבלת ציון עובר בעבודת הגמר המחקרית (תיזה, ציון עובר 76 לפחות). הסטודנט יבדוק ויאשר במזכירות בית הספר את פרטיו האישיים, ציוניו הסופיים, ציון הגמר שלו ותאריך הזכאות לתואר. האוניברסיטה תיזום סגירת תואר לתלמיד שלא פנה למזכירות בית הספר להסדרת אישור הזכאות. לסטודנט זה ניתנת האפשרות לערער על פרטי אישור הזכאות שנשלח אליו עד 30 יום מתאריך קבלת האישור בדואר. חוסר תגובה יתקבל לאישור והסכמה.
תעודת המוסמך
המסיימים יהיו זכאים לתואר שני בטיפול באמצעות אומנויות, הכולל את ציון התכנית בה למדו:
טיפול באמצעות אמנויות – אמנות חזותית
טיפול באמצעות אמנויות – מוסיקה
טיפול באמצעות אמנויות – דרמה תרפיה
טיפול באמצעות אמנויות – פסיכודרמה
טיפול באמצעות אמנויות – מחול ותנועה
*******
הכשרה מעשית
לצד הלימודים האקדמיים מתקיימת הכשרה מעשית תחת הדרכה במוסדות הקשורים לרווחה ובריאות, שיקום וחינוך. בנוסף ליום הלימודים באוניברסיטה, נדרש לשריין יום נוסף בשבוע (או יומיים בשנה ב' במקומות מסוימים) לצורך הכשרה מעשית והדרכה.
ההכשרה המעשית בשנה א' מתקיימת כסמינר קליני – 6 שעות בשבוע. הסטודנטים משובצים בקבוצות קטנות על ידי היחידה ללימודי השדה. המדריכים בשדה מלווים את הסטודנטים ביום בו מתקיים הסמינר הקליני (בחלק מהמוסדות הסטודנטים יחויבו לקבל חיסונים בהתאם לנוהלי המקום והוראות משרד הבריאות בשנה א' או ב').
פרקטיקום בשנה ב' מתקיים במתכונת של התנסות עצמאית ובנוסף תתקיים הדרכה פרטנית של שעה שעון בשבוע. הסטודנטים נדרשים לפחות ל 8 שעות הכשרה בשבוע (כולל שעת ההדרכה). במספר מקומות הכשרה, הסטודנטים נדרשים לשריין יומיים בשבוע.
בשנה א' ובשנה ב', במקביל להכשרה המעשית בשדה, מתקיימת הדרכה קבוצתית באוניברסיטה ביום הלימודים.
בנוסף להכשרה המעשית, קיימת חובת נוכחות בסדנאות קליניות המתקיימות מידי שנה בחופשות הסמסטר, וגם סדנת אוריינטציה בנושא מעברים המתקיימת לפני תחילת שנה"ל של שנה ב'.
היחידה משתדלת לשבץ את הסטודנטים במקומות הכשרה בקרבת מקום המגורים, אך אינה מתחייבת או יכולה להיענות לכל בקשה או העדפה.
נוכחות סדירה בהכשרה המעשית וההדרכה הנה חובה, לאורך כל השנה כולל חופשת סמסטר. היעדרות מחייבת אישור והשלמת השעות החסרות.
במהלך שנת הלימודים הראשונה, ולא יאוחר מסוף חודש יוני, יש לסיים את ”לומדת האתיקה״ שנמצאת בפלטפורמט "מודל", בציון של 85 לפחות. השלמת ה״לומדה״ מהווה תנאי לקבלת ציון עובר בלימודי שדה של שנה א׳.
מספר שעות ההכשרה המעשית הכולל במהלך שנתיים של לימודי התואר יהיה 600 שעות (כולל שעות הדרכה).
חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, תשע"ט – 2019:
באופן כללי, ובשל הרגישות הכרוכה בעבודה במקצועות הבריאות, מקומות הכשרה רבים דורשים דרישות מקדמיות נוספות מעבר לדרישת הקבלה לאוניברסיטה (כגון ביצוע בדיקות רפואיות, ביצוע חיסונים, הגשת אישור על העדר עבר פלילי, ועוד). בנסיבות אלה, האוניברסיטה איננה יכולה להתחייב מראש שהסטודנט/ית יעמוד בתנאי הקבלה להכשרה המעשית, זאת עקב אי-עמידה בתנאי המוסד בו מתקיימת ההכשרה (כגון, העדר עבר פלילי, דרישת ביצוע חיסונים, ועוד).
במקרה בו מוסד הכשרה מעשית לא יקבל להכשרה סטודנט/ית בעקבות אי עמידתם בתנאי המוסד, יהיה רשאי ביה"ס לקבל החלטה לגבי המשך לימודיו של הסטודנט (לרבות הפסקת הלימודים בשל אי העמידה בדרישת ביצוע ההכשרה המעשית).
מיומנויות בין אישיות וחברתיות של הסטודנטים כחלק מהערכת הישגיהם ויכולותיהם של הסטודנטים בהכשרה המעשית:
בסיום כל תקופת התנסות יעריך ביה"ס את ההישגים והיכולות של הסטודנט/ית בנוכחות ובשיתוף הסטודנט/ית.
ציון המעבר בהתנסות מותנה בהערכת מדריך, בביצוע הלומדות ובאישור סופי של היחידה ללימודים קליניים. הערכת המדריכים תתייחס, בין היתר, גם לאופן תפקודו של הסטודנט לאורך תקופת ההתנסות ולמיומנויות הבין-אישיות והחברתיות שהפגין במסגרת ההתנסות.
שמירה על הוראות החוק וכללי האתיקה המקצועית: סטודנט/ית אשר ידווח לגביו כי הפר את דרישות ההכשרה המעשית, ו/או פעל בניגוד להנחיות מקום ההכשרה (לרבות כלפי מטופלים או אנשי צוות) ו/או הפר את הוראות הדין או כללי האתיקה המקצועית בכל דרך אחרת שהיא (לרבות הפרת חובת הסודיות הרפואית או פגיעה בפרטיות) – תישקל הפסקת הכשרתו המקצועית לאלתר והגשת תלונה לוועדת המשמעת באוניברסיטה.
הוצאות הנסיעה למקומות ההכשרה חלות על הסטודנט.
ראש היחידה ללימודי שדה: גב' עמליה סלעי
מנהלת לימודי שדה בתוכניות ביה"ס במכללת מבח"ר – ד"ר יפית איתן
תכנית הכשרה מעשית מתקדמת – שנה ג׳
לאחר סיום התואר, עפ"י מתווה המועצה להשכלה גבוהה וחוזרי מנכ"ל של משרד הבריאות והחינוך, סטודנטים יתבקשו להשלים שעות הכשרה מעשית נוספות במסגרת תכנית להכשרה מעשית מתקדמת. התכנית מוצעת על ידי המחלקה ללימודי המשך של הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בשיתוף עם בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות.
התכנית נועדה לאפשר השלמת שעות הכשרה מעשית תחת הדרכה בהתאם למתווה המועצה להשכלה גבוהה, לדרישות הקבלה לאיגוד המקצועי ולמספר מקומות עבודה ציבוריים. הקבלה לתוכנית לאחר סיום התואר אינה אוטומטית ומותנית בציון ”עובר״ בהכשרה המעשית בתוכנית התואר השני ובראיון אישי, ע״פ שיקול דעתה של וועדת הקבלה. בתום שנה זו, לאחר השלמת כל החובות, מסיים התכנית יהיה זכאי לאישור על השלמת 960 שעות הכשרה מעשית.
תכנית הלימודים
תכניות הלימודים כוללות קורסי חובה משותפים לכל התכניות בביה"ס, קורסי חובה ייחודים של כל תכנית וסמינריונים.
הקורסים הנלמדים בתכנית: תיאוריות מתקדמות, כלי אבחון והערכה, שיטות מחקר בטיפול באומנויות, קורסי מיומנויות וסמינריונים בנושאים מקצועיים מגוונים, קורסי התנסות והכשרה מעשית.
תכנית הלימודים הקובעת היא לפי השנה בה החל הסטודנט את לימודיו.
הקורסים שיטות מחקר, פסיכותרפיה דינאמית –נלמדים כקורסים מתוקשבים יחד לכל התכניות.
להלן הקורסים המוצעים בכל תכנית-
אמנות חזותית
שנה א׳ קורסי חובה וחובת בחירה
שם הקורס | מספר שש"ס |
מושגי יסוד בטיפול באמצעות אמנות חזותית | 4 |
מושגי יסוד בטיפול באמצעות אמנות חזותית- סדנא (לא לשקלול) | 4 |
משחקיות והמרחב הפוטנציאלי בטיפול באמנות/ ציור הוא חלום פתוח סמינר | 4 |
טיפול קבוצתי באמצעות אמנות | 2 |
גישות השלכתיות בטיפול באמצעות אמנות/ טיפול באמצעות אמנות ילדים ונוער | 2 |
טיפול קבוצתי תיאוריה מתוקשב | 2 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 5 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
שנה ב׳ קורסי חובה וחובת בחירה
שם הקורס | מספר שש"ס |
גישות השלכתיות בטיפול באמצעות אמנות/ טיפול באמצעות אמנות ילדים ונוער | 2 |
היבטים קליניים מתקדמים בטיפול באמצעות אמנות | 8 |
מושגי יסוד בטיפול באומנות מתקדמים- סדנא (לא לשקלול) | 4 |
טיפול באמצעות אמנות עם מבוגרים | 2 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 5 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
תנועה ומחול
שנה א׳ קורסי חובה וחובת בחירה
שם הקורס | מספר שש"ס |
מושגי יסוד בטיפול באמצעות תנועה | 4 |
טיפול קבוצתי מתיאוריה לפרקטיקה-סדנא (לא לשקלול) | 2 |
התקשרות וגוף | 4 |
ניתוח תנועה – לאבאן -סדנא (לא לשקלול) | 3 |
היבטים התפתחותיים בטיפול בתנועה עם ילדים | 4 |
גישות הערכה והתערבות בטיפול בתנועה | 4 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 5 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
שנה ב׳ קורסי חובה
שם הקורס | מספר שש"ס |
טיפול באמצעות תנועה מתקדמים | 4 |
טיפול דיאדי בתנועה / התמודדות עם חולי- סמינר | 4 |
טיפול בתנועה בפסיכיאטריה | 2 |
קבוצות בטיפול בתנועה- סדנא (לא לשקלול) | 2 |
על גוף תנועה וטראומה – סדנא (לא לשקלול) | 2 |
טיפול בתנועה בסימפטומים פסיכו- סומטיים מורכבים | 2 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 5 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
תכנית דרמה תרפיה ופסיכודרמה*
* השנה הראשונה משותפת לשתי התכניות ויילמדו תכנים משני התחומים. בשנה השניה הלימודים מכוונים להתמקצעות בדרמה תרפיה ופסיכודרמה.
שנה א׳ קורסי חובה וחובת בחירה
שם הקורס | מספר שש"ס |
מושגי יסוד בדרמה תרפיה/פסיכודרמה | 4 |
תהליך קבוצתי א+ב בדרמה תרפיה/פסיכודרמה (לא לשקלול) | 8 |
סוגיות נבחרות בדרמה תרפיה ופסיכודרמה-סמינר | 4 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 5 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
שנה ב׳ דרמה תרפיה קורסי חובה
שם הקורס | מספר שש"ס |
הורים וילדים וטיפול בדרמה | 2 |
מושגי יסוד בפסיכודרמה- סדנא (לא לשקלול) | 2 |
גישות מתקדמות בדרמה תרפיה | 4 |
טראומה והחלמה-סמינר | 4 |
תיאטרון אוטוביוגרפי | 4 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 5 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
שנה ב׳ פסיכודרמה קורסי חובה
שם הקורס | מספר שש"ס |
פסיכודרמה בשילוב אמנויות ילדים והורים-סדנא (לא לשקלול) | 2 |
פסיכודרמה חיובית | 2 |
כישורי הנחייה בפסיכודרמה פרטני | 4 |
כישורי הנחייה בפסיכודרמה קבוצתי | 4 |
טראומה והחלמה-סמינר | 4 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 5 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
תכנית טיפול במוסיקה
שנה א קורסי חובה
שם הקורס | מספר שש"ס |
סוגיות יסוד בטיפול במוסיקה | 4 |
היבטים קליניים בכלים מוסיקליים א+ב | 4 |
שיטות וטכניקות בטיפול במוסיקה א +ב | 4 |
אלתור קליני סדנא (לא לשקלול) | 4 |
מוסיקה ובריאות לאורך החיים-סמינר | 4 |
פרספקטיבות תיאורטיות וקליניות | 2 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 5 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
שנה ב׳ קורסי חובה
שם הקורס | מספר שש"ס |
תיפוף וקול בטיפול במוסיקה-סדנא (לא לשקלול) | 2 |
סוגיות מקצועיות בעבודת המטפל במוסיקה | 2 |
טיפול קבוצתי | 2 |
פרספקטיביות תיאורטיות וקליניות | 2 |
מוסיקה ומילים | 4 |
משחקיות בטיפול במוסיקה-סמינר | 4 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 5 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
תכנית פסיכודרמה לנשים חרדיות
שנה א׳
שם הקורס | מספר שש"ס |
תהליך קבוצתי פסיכודרמה א'+ב' סדנא (לא לשקלול) | 8 |
מושגי יסוד בדרמה תרפיה | 4 |
שיטות מחקר – מקוון | 4 |
מושגי יסוד בפסיכודרמה | 4 |
אמנות השיקום-סמינר | 4 |
פסיכותרפיה | 4 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 4 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
שנה ב׳
שם הקורס | מספר שש"ס |
טראומה-סמינר | 4 |
כישורי הנחייה פסיכודרמה א' +ב' | 8 |
תרפיה במשחק ופסיכודרמה- סדנא (לא לשקלול) | 2 |
פסיכודרמה נרטיבית | 2 |
פסיכודרמה עם מתבגרים- תיאוריה ומעשה | 2 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 4 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
פסיכודרמה לגברים חרדים
שנה א
שם הקורס | מספר שש"ס |
מושגי יסוד פסיכודרמה | 4 |
פסיכותרפיה א' +ב' | 8 |
תהליך קבוצתי דרמה/פסיכודרמה א' +ב' | 8 |
שיטות מחקר בטיפול באמנויות -מקוון | 4 |
סמינר שיטות הערכה בטיפול בדרמה-סמינר | 4 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 4 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
שנה ב׳
שם הקורס | מספר שש"ס |
טיפול באומנות חזותית- סמינר | 4 |
כישורי הנחייה פסיכודרמה- פרטני | 4 |
טיפול ומשחק עם ילדים ונוער | 2 |
פסיכודרמה בשילוב אמנויות- סדנא (לא לשקלול) | 2 |
כישורי הנחייה פסיכודרמה- קבוצתי | 4 |
טיפול באוכלוסיות מורכבות | 2 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 4 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
תכנית אמנות חזותית לנשים חרדיות
שנה א׳ קורסי חובה וחובת בחירה
שם הקורס | מספר שש"ס |
מושגי יסוד בפסיכותרפיה | 2 |
מושגי יסוד בטיפול באמנות א +ב | 4 |
מושגי יסוד בטיפול באמנות – סדנא (לא לשקלול) | 6 |
שיטות מחקר בטיפול באומנויות- מתוקשב | 4 |
פסיכותרפיה מתקדמים | 2 |
טיפול קבוצתי | 2 |
לשחרר את הביטוי הרגשי/עבודה עם הורים בטיפול באמנות- סדנא (לא לשקלול | 2 |
מבוא לטיפול דיאדי/ טראומה פגיעות מיניות ודרכי טיפול – סמינר | 4 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 4 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
שנה ב׳ חובה
שם הקורס | מספר שש"ס |
טיפול באמנות ילדים ונוער | 2 |
טיפול באמנות מבוגרים | 2 |
גישות השלכתיות | 2 |
ילדים עדים לאלימות/טיפול באמצעות אמנות במטופלים עם צרכים מיוחדים – סמינר | 4 |
טיפול באמנות מתקדמים א+ ב | 4 |
אמנות השיקום | 4 |
טראומה אבחון וכלים להתמודדות- סמינר | 4 |
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) | 4 |
הכשרה מעשית (לא לשקלול) | 8 |
לימודים לקראת תואר שלישי (Ph.D)
יושב ראש ועדת דוקטורט: פרופסור הוד אורקיבי
מטרות התכנית
לתת מענה לצורך ממשי לתוכנית דוקטורט בטיפול באמצעות אמנויות, אחת מהתכניות הבודדות המוצעות כעת בארץ ובעולם .
להגדיל את איכות וכמות המחקרים והחוקרים בתחום כדי להמשיך ולבסס את מעמדו של הטיפול באמצעות אמנויות כמקצוע בריאות יישומי המעוגן בדיסציפלינה אקדמית מחקרית מובחנת.
לקדם מחקר בסיסי ויישומי, לפתח תיאוריה ומתודולוגיה ולקדם
Based-Evidence- Practice לצד Research-Based-Practice
קהל היעד
בעלי תואר ”מוסמך” בטיפול באמצעות אמנויות עם תזה מאוניברסיטה מוכרת בארץ או בחו"ל.
מוסמכים בטיפול באמצעות אמנויות ללא תזה: בכפוף להשלמת לימודי מחקר מקדים במשך שנה אחת. השלמת המחקר המקדים אינה מבטיחה קבלה אוטומטית לתכנית הדוקטורט.
לגבי מועמד אשר התואר השני שלו (עם עבודת גמר מחקרית או בלעדיה) אינו בטיפול באמצעות אמנויות או בתחום נושק, תבחן וועדת הדוקטורט בתיאום עם המנחה, את הרקע האקדמי של המועמד, ובהתאם לנושא המחקר המוצע תקבע הוועדה בהתאם להמלצת המנחה את תכנית הלימודים הנדרשת.
תנאי קבלה ודרישות קדם:
- ציון ממוצע 80 לפחות בתואר ראשון מאוניברסיטה מוכרת בארץ או בחו"ל.
- ציון ממוצע של לפחות 90 בלימודי התואר השני ולפחות 90 בעבודת התזה
- קורות חיים בעברית ובאנגלית
- לפחות שני מכתבי המלצה מחברי סגל אקדמי, אשר יישלחו ישירות על ידי הממליצים אל הוועדה החוגית. אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית. אלא אם כן מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר השלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אקדמית אחת אחרת בלבד.
- אישור התקשרות בכתב ממנחה בדרגת מרצה בכיר ומעלה במסלול האקדמי הרגיל, מרשימת המנחים של בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות, המוכן להנחות את המועמד בעבודת הדוקטורט
- הצהרת כוונות – הרקע למחקר וחדשנותו, ניסוח של רעיון בר ביצוע עם שאלות מחקר ו/או השערות ראשוניות, תיאור ראשוני של המתודולוגיה הדרושה לשם ביצוע המחקר ותיאור תרומתו הצפויה של המחקר ברמה התיאורטית, מחקרית ויישומית (עד 5 עמודים ברווח כפול, גופן 12) (הצעות הכתובות באנגלית עד 6 עמודים).
הערכה חיובית של הצהרת הכוונות על ידי הוועדה ללימודי דוקטורט של בית הספר. הוועדה רשאית לאשר, לדחות, להחזיר הצהרת כוונות לתיקון ו/או לזמן את המועמד/ת לראיון.
לימודים לתואר שלישי
משך הלימודים לתואר השלישי עומד על ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים: שלב מחקר א׳ ושלב מחקר ב׳.
שלב מחקר א׳: משך הלימודים בשלב מחקר א׳ לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה החוגית, אישור מועדת האתיקה של הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות ובמידת הצורך מגורם בו יתקיים המחקר (כגון משרד הבריאות/חינוך וכו') וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה החוגית.
שלב מחקר ב׳: משך הלימודים בשלב מחקר ב׳ יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א׳ ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה החוגית, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
דוקטורט פרסומים: הסטודנט יכול, באישור וועדת הדוקטורט של ביה"ס להמיר את כתיבת הדוקטורט לדוקטורט פרסומים על פי המפורט בתקנון התואר השלישי, ברשות ללימודים מתקדמים.
תכנית לימודים
על כל סטודנט בשלב א להשתתף בסמינר סגל/דוקטורנטים שיתקיים בימי ה' אחת לשבועיים בכל סמסטר שייקבעו בתחילת השנה וכן ללמוד קורסים בשיטות מחקר מתקדמות בהיקף של 4 שש"ס. בנוסף, מנחה עבודת הדוקטורט יקבע לסטודנט תכנית לימודים אישית. המנחה רשאי להטיל עליו חובת בחינה (בכתב או בעל פה) בקורסים שיידרש להשתתף בהם (בהיקף עד 16 שש"ס).
לא ניתן להגיש עבודת דוקטורט לשיפוט לפני סיום מלוא הקורסים הנדרשים.
החל משנת הלימודים תשפ"ה -בהתאם לתקנון הרשות ללימודים מתקדים- יש חובת לימודים של בית ספר ללימודים מתקדמים על שם בלום-לכל סטודנט לדוקטורט:
- תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום.
הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות. - הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שעות שבועיות סמסטריאליות ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
- מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום.
קורסים ומטלות חובה :
א. סמינר דוקטורט (4 שעות שבועיות סמסטריאליות ) ילווה את הלימודים במטרה לפתח את הסטודנט כחוקר בעל יכולת המשגה תיאורטית-קונספטואלית, בעל הבנה מתודולוגית מתקדמת, ובעל יכולת פיתוח של ידע חדש בתחום הטיפול באמצעות אמנויות. הסמינר מיועד ליצור סביבה אקדמית ומחקרית עשירה ומגרה, שתקדם תהליך כתיבה איכותי ופורה ומימוש מיטבי של הפוטנציאל המחקרי. במהלך הסמינר ירכשו הסטודנטים שליטה בשיח מחקרי מתקדם באמצעות דיון בסוגיות תיאורטיות, מתודולוגיות, יישומיות ולוגיסטיות עמן מתמודדים הסטודנטים שיהוו בסיס לדיון ביקורתי ובונה בשיעור. בנוסף, הסמינר יקנה כישורים ומיומנויות שיסייעו לסטודנטים בכתיבת עבודת המחקר ותערך היכרות עם הליכי פרסום בכתבי עת מדעיים, הצגה בכנסים וכתיבת בקשות למימון מחקרים על ידי קרנות תחרותיות.
חלק מהמפגשים יוקדשו לשיחות עם חוקרים בתחום שישתפו בניסיונם.
ב. שיטות מחקר מתקדמות ברמה של תואר שני לפחות, בהתאם לסוג המחקר ובתאום עם המנחה.
ג.. בנוסף, בהתאם לצרכי המחקר, מנחה עבודת הדוקטורט או הוועדה המלווה (אם מונתה כזו), רשאים לדרוש הרחבת לימודי הדוקטורט .
ד. המנחה ו/או הוועדה המלווה רשאים להטיל על הסטודנטים חובת בחינה (בכתב או בעל פה) בשיעורים בהם הוא נדרש להשתתף.
ה. סטודנט ירצה אודות ממצאי מחקרו בפני קהילת חוקרי מרכז המחקר לטיפול באמצעות אמנויות על שם אמילי סגול בתאום עם המנחה טרם הגשת הצעת המחקר.
באחריות הסטודנט/ית להכיר את תקנון לימודי תואר שלישי של הרשות ללימודים מתקדמים באוניברסיטת חיפה