355 עיצוב סביבות למידה (M.Des)
הלימודים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה
בעיצוב סביבות למידה M. Des.
ראש התכנית לתואר שני: ד"ר אדר' דנה מרגלית
חברי הסגל האקדמי
פרופ' מן המניין: פרופ' אדר' צרף-הראל אירית (מומחה)
פרופ' חבר: פרופ' לאה פרץ (מומחה), פרופ' ד"ר אדר' שדר הדס (חוקר)
מרצה בכיר: אדר' ניבה אבירם, ד"ר אדר' אהוד בלפרמן, גב' יעל ברנע, ד"ר רחל גץ-סלומון , ד"ר אדר' מיכאל לין, ד"ר איתן מכטר, אדר' אורי רונן, ד"ר אונה שגב.
סגל זוטר: ד"ר טליה אברמוביץ', מר דידיה בודה, ד"ר עמיר גרוסוירט, ד"ר ענת מור אבי, ד"ר מעצב טל מור סיני,
ד"ר אדר' דלית שך פינסלי.
מנהלנית החוג
גב' אילת מור יוסף
התוכנית
התוכנית לתואר שני בעיצוב סביבות למידה הינה תוכנית אינטרדיסציפלינרית ייחודית בארץ המושתתת על מספר תחומי ידע: אדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית כמעבירי תוכן וכיוצרי תוכן, תפיסה, קוגניציה, חישה ולמידה.
בבסיס התוכנית עומדת התפיסה כי הסביבה מלמדת, מעבירה, משקפת ומעצבת תכנים ומסרים. המרחבים העירוניים, האדריכליים, העיצוביים והחזותיים הנם מקורות המשקפים ומעצבים חוויות משמעותיות. התוכנית מאפשרת העמקה בהבנה ובעיצוב חוויות במרחב המשמעויות התרבותיות של המרחב, להבינו כמעצב דעות, מנהגים, וערכים, ולשכלל את היכולות על מנת לעצב מרחבים משמעותיים.
בתוכנית הלימודים תכנון ועיצוב של סביבות משמעותיות חווייתיות ואיכותיות, עדכניות ופורצות דרך, אשר ישקפו ויעצבו תכנים, רעיונות, ערכים בסביבה העכשווית והעתידית
מטרת הלימודים
- להכשיר בוגרים אשר יוכלו להתוות תכנון ועיצוב של סביבות משמעותיות ואיכותיות אשר ישקפו ויעצבו תכנים, רעיונות, ערכים ומסרים.
- להכשיר מנהלים, יזמים אשר יבינו לעומק את חשיבות העיצוב בהקניית ידע, בעיצוב דרכי חשיבה, ויקדמו עיצוב מותאם במסגרות השונות החינוכיות – החינוך הא- פורמאלי (שכונות , מרחבים פתוחים, מבני ציבור ועוד) ויעשו בו שימוש במסגרת עבודתם והחינוך הפורמאלי (אוניברסיטאות , מכוני לימוד, בתי ספר, גנים).
עיקרי תוכנית הלימודים
התואר בנוי על נדבכים של התנסות, תיאוריה, ומחקר.
- קורסי התנסות באדריכלות, עיצוב, תקשורת חזותית ועיצוב מוטה טכנולוגיה כמעבירי תוכן.
- קורסים המשלבים בין התנסות לתיאוריה בתחומי העיצוב והאדריכלות.
- קורסי תיאוריה דיסציפלינאריים באדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית.
- קורסי תיאוריה בתחומי הלמידה, תפיסה, קוגניציה, חישה.
- קורסי מחקר באדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית כמעבירי ויוצרי תוכן.
- פרויקט גמר.
תנאי קבלה
התוכנית מיועדת לבוגרי ובוגרות תואר ראשון בעלי ממוצע 80 ומעלה בתחומים שונים הכוללים את מגוון תחומי העיצוב (בינוי ערים, אדריכלות, תקשורת חזותית, עיצוב פנים, עיצוב תעשייתי ועוד), מתחומי התעשיה הניהול וההנדסה, ומתחום החינוך והטיפול (חינוך, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה ועוד).
הקבלה הינה בכפוף לראיון בוועדת חוגית.
מסלול מואץ
המסלול מיועד לתלמידי תואר ראשון מביה"ס לעיצוב בחוגים: עיצוב אופנה, עיצוב תקשורת חזותית, צילום וארכיטקטורה אשר השיגו במהלך לימודי בשנה א'-ג' ממוצע ציונים של 90 לפחות (מועמדים מארכיטקטורה ממוצע של 85 לפחות בשנה א'-ד'. מועמד שיעמוד בתנאי זה יוכל ללמוד בשנה הרביעית או החמישית בארכיטקטורה, שישה קורסים מלימודי התואר השני בהיקף כולל של 12 שש"ס, במסגרת מתעדים למסלול המואץ. במידה ויתקבלו ללימודי התואר השני בשנה העוקבת, יוכרו קורסים אלו כחלק מתוכנית הלימודים לתואר השני.
- במהלך השנה הרביעית/חמישית חייב התלמיד לסיים את כל חובות התואר הראשון.
- על התלמיד לכתוב עבודה סמינריונית אחת בציון של 90 לפחות.
- התלמיד יתקבל ללימודי התואר השני בשנה החמישית, שישית בארכיטקטורה במעמד על תנאי במידה ונותרה לו חובת הגשת עבודות של התואר הראשון.
- על התלמיד להציג אישור זכאות לתואר ראשון עד תום הסמסטר הראשון של לימודי התואר השני כתנאי המשך לימודיו במסטר השני.
- במהלך השנה החמישית או שישית בארכיטקטורה ישלים התלמיד את מכסת הקורסים של התואר השני ויגיש את כל עבודותיו עד תום שנת לימודים זו.
- על התלמיד להגיש את פרויקט הגמר בתום שנה זו כולל חופשת קיץ לא יאוחר מה-30.11.
- משך הלימודים הכללי לתואר ראשון ושני במסלול המואץ יעמוד על חמש שנים לסטודנטים מהחוגים: אופנה, תקשורת חזותית וצילום. ושש שנים לסטודנטים מהחוג לארכיטקטורה.
לימודי השלמה
מועמדים שאינם מגיעים מתחום העיצוב ידרשו להשלמה של עד 3 קורסי קדם אשר ילמדו לפני או במהלך שנת הלימודים העוסקים בתולדות האדריכלות והעיצוב, בעיצוב בסיסי בדו מימד ובעיצוב בסיסי בתלת מימד, בהתאם להחלטת וועדת הקבלה בתואר השני ובכפוף לתקנון לימודי תואר שני.
היקף הלימודים
מסלול חקר עיצובי שבסופו מוגש פרויקט גמר יצירתי מלווה בטקסט מחקרי (סמינר)- סה"כ 44 שש"ס.
משך הלימודים
הלימודים מתקיימים במתכונת של יום מרוכז אחד בשבוע, ובנוסף יילמד קורס מקוון אחד ביום אחר בשבוע. משך לימודי התואר שני הינו ארבעה סמסטרים של לימודים פרונטאליים
התלמיד/ה י/תגיש את פרויקט הגמר לשיפוט במועד שייקבע על ידי החוג ולא יאוחר מתום השנה השנייה ללימודים. לציין עד 30/11/2027.
הסמכה
עם סיום הלימודים כנדרש הסטודנט יהיה זכאי לתואר מוסמך האוניברסיטה (M.Des.) בעיצוב סביבות למידה.
נוכחות, איחורים ותלמידאות |
מצב אקדמי תקין
- צבירת כל נקודות הזכות.
- ציון 60 לפחות בכל אחד ממקצועות הלימוד בכל אחד מהסמסטרים.
- ליתר החובות והזכויות יש לפנות לתקנון הנמצא באתר החוג ולתקנון לימודים של התואר השני.
מטלות, הגשת תרגילים וציונים
- השיעורים כוללים מתן תרגילים / מטלות, וכן הבאת חומרים וציוד החיוניים למהלך השיעור.
חובה לבצע את כל מטלות השיעורים על פי הנחיות המרצים / מנחים.
אין להגיש את אותה מטלה / תרגיל לשני שיעורים שונים.
סטודנט/ית אשר לא הגיש / תגיש את התרגילים / מטלות עד המועד שנקבע לכך ולא קיבל/ה ארכה, ידווח לו סימול – ”לא השלים חובותיו״. - מרכיבי הציון מצויים בסילבוסים.
סדנאות
- סדנאות החוגים השונים של בית הספר לעיצוב פתוחות לעבודה עצמית במשך ימי השבוע, חוץ מהשעות בהן מתקיימים בהן שיעורים. יש לקיים את הוראות הבטיחות של כל סדנא ואת הנחיות אחראי הסדנא בכל הנוגע בדבר שימוש בכלים וחומרים, אחסון, תליית עבודות וכו‘. יש לעקוב אחר לוחות הזמנים של פתיחת הסדנאות באתר האינטרנט של החוג, בדואר האלקטרוני ועל גבי לוחות המודעות.
אירועים כלל חוגים
על הסטודנטים חלה חובת השתתפות בכל האירועים אותם החוג יוזם אותם במשך השנה, כמו ימי עיון, פתיחת תערוכות, ביקורות סוף שנה, כנסים, סיורים הרצאות וכו'.
ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים.
לפרטים בדבר תקנון לימודים לתואר שני באוניברסיטת חיפה יש לעיין באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים.
מבנה תוכנית הלימודים
התואר בנוי על שלושה נדבכים של התנסות, תיאוריה ומחקר המשולבים זה בזה ומזינים זה את זה:
- קורסי התנסות באדריכלות, עיצוב, תקשורת חזותית ועיצוב מוטה טכנולוגיה כמעבירי תוכן
קורסי חובה עם אפשרות בחירת נושאית
קורסי סטודיו / סדנאות וסיורים המועברים בשנה הראשונה לתואר ועד לסופו.
קורסים אלה כוללים קורסי סדנא/סטודיו של דיונים והתנסות. דרכם מתנסה הסטודנט/ית בתרגום של רעיונות, ערכים ואידיאולוגיה למרחבים ואובייקטים מעבירי תוכן. בעוד ששיטת העבודה מוגדרת ניתנת בחירה לסטודט/ית לבחור את הנושא בו מתמקד.
וקורסי סיורים בהם חווים יחד את הסביבה האדריכלית והעיצובית ולומדים ממנה.
17 שש"ס סה"כ.
- קורסים המשלבים בין תיאוריה להתנסות באדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית
קורסים הכוללים הרצאות פרונטאליות, דיונים ותרגול מעשי. צורת ההוראה מאפשרת חיבור בין תיאוריה לעיצוב בצורה מעמיקה וחווייתית.
4 שש"ס סה"כ.
- קורסי תיאוריה דיסציפלינאריים באדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית
קורסים עיוניים הנלמדים לאורך 4 סמסטרים, ודרגת מורכבותם עולה לאורך התואר.
בהם יבין/תבין הסטודנט/ית את הסביבה כמעבירת תכנים ורעיונות
זאת באמצעות לימוד של תקדימים מתחומי האמנות, האדריכלות, העיצוב והתקשורת החזותית.
4 שש"ס סה"כ.
- קורסי תיאוריה בתחומי הלמידה, תפיסה, קוגניציה, חישה
קורסים עיוניים הנלמדים לאורך 4 סמסטרים, ודרגת מורכבותם עולה לאורך התואר.
הקורסים מקנים הבנה לאופני חשיבה ותפיסה והקשרם למחשבה, ידע, ורגשות.
4 שש"ס סה"כ.
- קורסי מחקר בלמידה ותפישה ובאדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית כמעבירי ויוצרי תוכן
קורסי חובה עם אפשרות בחירת נושאית
קורסי סמינר בלמידה ותפישה הנלמד בשנה הראשונה והשניה.
קורסי אוריינות באדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית כמעבירי ויוצרי תוכן שמטרתם לנסח שאלות חקר המעניינות את הסטודנט/ית ועוסקות בקשר שבין תכנון, עיצוב ולימוד או עיצוב תוכן ותודעה.
6 שש"ס סה"כ.
- שיטות מחקר
שיטות מחקר איכותני וכמותני נלמדים לאורך התואר על מנת לתת בסיס מחקרי לסטודנטים/יות.
4 שש"ס סה"כ.
פרויקט גמר-
קורס פרויקט יצירתי – עם אפשרות בחירת נושאית מלווה בכתיבה תיאורטית מלווה את פרויקט הגמר.
הפרויקט יתרכז בנושא / אתגר / שאלה הקשורה להקשרים שבין סביבה ללמידה העברה ועיצוב תוכן. הוא יכול להיות בכל דיסציפלינות העיצוב ו / או פרויקט לומדה. הפרויקט יכול להיות נסייני ו /או להקשר למצב ספציפי הדורש חשיבה מחודשת. הפרויקט נועד להיות אקספרימנטאלי, יצירתי וחדשני ולהציע אפנים בהם עיצוב על רבדיו השונים יכול לשקף, להעביר ולעצב תכנים מותאמים למאה ה 21.
5 שש"ס סה"כ
תכנית הלימודים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה
בעיצוב סביבות למידה M. Des.
ראש התכנית לתואר שני: ד"ר אדר' דנה מרגלית
חברי הסגל האקדמי
פרופ' מן המניין: פרופ' אדר' צרף-הראל אירית (מומחה)
פרופ' חבר: פרופ' לאה פרץ (מומחה), פרופ' ד"ר אדר' שדר הדס (חוקר)
מרצה בכיר: אדר' ניבה אבירם, ד"ר אדר' אהוד בלפרמן, גב' יעל ברנע, ד"ר רחל גץ-סלומון , ד"ר אדר' מיכאל לין, ד"ר איתן מכטר, אדר' אורי רונן, ד"ר אונה שגב.
סגל זוטר: ד"ר טליה אברמוביץ', מר דידיה בודה, ד"ר עמיר גרוסוירט, ד"ר ענת מור אבי, ד"ר מעצב טל מור סיני,
ד"ר אדר' דלית שך פינסלי.
מנהלנית החוג
גב' אילת מור יוסף