112 מורשת התרבות החומרית
Heritage Management
במסגרת בית הספר לארכיאולוגיה ולתרבויות ימיות
מחלקה ללימודים למוסמך האוניברסיטה
ראש המחלקה: פרופ' גיא בר-עוז
חברי הסגל האקדמי:
מרצה בכיר: דוקטור ערן אריה,דוקטור יותם אשר, דוקטור שירלי בן דור-אבין, פרופסור עומרי ברזילי, דוקטור גדי הרצלינגר, דוקטור רוית לין (נלווה).
מרצי רשות העתיקות : ד"ר יובל ברוך, ד"ר רם שואף, ד"ר ג'ו עוזיאל,ד"ר ורדית שוטן -הלל.
מזכירות המחלקה
מנהלנית המחלקה: גברת דיאנה גרויסמן
שעות קבלה: ימים א'-ה', בין השעות 10:00-12:00 או בתיאום מראש
טלפון: 04-8240234
לימודי תואר שני בשימור מורשת התרבות החומרית
ראש המחלקה: פרופסור גיא בר-עוז
תחום מורשת התרבות (Cultural Heritage) מתמקד ביחסים שבין החברה לבין עברה, ובאופן שבו שחזור החוויה האנושית בימי קדם משמש את החברה כדי להבין את ההווה שלה ולהתוות את עתידה. שיקולי שימור וניהול מהווים מרכיב חשוב בלימוד וחקר מורשת התרבות ואף מעצבים כיום את דרכי המחקר הארכיאולוגי, את האתיקה של חקר העבר, את פוליטיקת הזהויות של קהילות מקומיות ולאומיות, את הגלובליזציה של הסחר בעתיקות ואת עתיד המוזיאונים והאתרים הארכיאולוגיים.
המחלקה למורשת התרבות החומרית, היחידה מסוגה בארץ, מעניקה השכלה אינטר-דיסציפלינארית בנושאי מורשת תרבות מגוונים. במחלקה שתי תכניות לתואר שני: האחת, בשימור מורשת התרבות החומרית (cultural heritage conservation) והשנייה תכנית התמחות בניהול מורשת התרבות
(heritage management) המתקיימת בשפה האנגלית.
התכנים הנלמדים במחלקה עוסקים בדרכי שימור והגנה על נכסי תרבות, פיתוח מדיניות לערכי המורשת ויישומה, שימור אתרים ארכיאולוגיים ומבנים עתיקים, שימור וניהול באוספים ומחסנים, ניהול אתרים, ארגון וניהול מידע מחפירות–כלי חרס, עצמות בע"ח, דנ"א עתיק ועוד, לצורך הנגשת המידע לדורות הבאים.
הלימודים במחלקה משלבים מחקר אקדמי בצד הנחלת כישורים מעשיים הנדרשים בשימור ובניהול של מורשת התרבות. סגל ההוראה כולל מומחי שימור מהארץ ומחוץ לארץ, אנשי מחקר יישומי של חומרים וטכנולוגיות, ומרצים שתחומי התמחותם קשורים לנושאי שימור ומורשת של אתרים וממצאים ארכיאולוגים.
הלימודים נועדו להכשיר את התלמידים במגוון שיטות להפיכת הידע אודות העבר למשאב חברתי ותרבותי. המוסמכים יוכלו להשתלב בתפקידים שונים בשימור ובניהול של מורשת התרבות החומרית. חלק מהשיעורים יועברו בשפה האנגלית.
התכנית לתואר שני בשימור מורשת התרבות החומרית
ראש התכנית: דוקטור רוית לין
מטרת הלימודים
הלימודים נועדו להכשיר את התלמידים במגוון השיטות להפיכת הידע אודות העבר למשאב חברתי ותרבותי. המוסמכים יוכלו להשתלב בתפקידים שונים בשימור ובניהול של מורשת התרבות החומרית. חלק מהשיעורים יועברו בשפה האנגלית
נושאי הלימוד העיקריים:
תיאוריה, אתיקה ופילוסופיה של שימור. עקרונות השימור, מדעי השימור ובסיס להיכרות עם חומרים ותכונותיהם. שיטות מחקר בשימור ויישומים טכנולוגיים,
שיטות מעשיות בתיעוד, יבחנו וילמדו שיטות טיפול במבנים וממצאים.
בלימודים ישולבו סיורים וסדנאות בהוראת מומחים בשימור ומורשת התרבות. כמו כן יחויב כל סטודנט בביצוע עבודה מעשית (סטאז׳) אשר תתבצע במסגרת פרויקט, חפירה לימודית או מעבדת שימור פעילה.
קהל היעד
בעלי תואר ראשון מרקעים מקצועיים רלוונטיים שונים כגון: לימודי שימור, גיאוגרפיה, לימודי ארץ ישראל, ארכיאולוגיה, היסטוריה כללית, המזרח התיכון, אדריכלות, תולדות האמנות, אמנות יצירה, כימיה, אקולוגיה, מדעים וכל תחום אשר יש לו זיקה למורשת התרבות.
בחלק מהמקרים יידרשו קורסי השלמה שילמדו במהלך שנת הלימודים הראשונה. היקף הקורסים ייקבע על ידי ראש המחלקה על בסיס ראיון אישי, בהתאם להכשרתו של התלמיד וניסיונו האקדמי.
תנאי הקבלה לתכנית
תואר ראשון ממוסד מוכר בארץ או בחוץ לארץ במקצועות רלוונטיים (לעיל)
ציון סופי של 80 לפחות בלימודי התואר הראשון
ראיון אישי
ניסיון בשימור או בפרויקטים במורשת התרבות יהווה יתרון
מועמד בעל תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית, ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתו ללימודים.
מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון. לפרטים נוספים, יש לפנות לתקנון האוניברסיטה ללימודים לתואר שני.
הרכב הקורסים
במהלך הלימודים יש לצבור 36 שעות שבועיות סמסטריליות בכל אחד מהמסלולים (מסלול א' ומסלול ב׳). התמחות מעשית (סטאז׳) – הסטאז׳ יתבצע על ידי הסטודנטים בפרויקט או מעבדת שימור מוכרים תוך כדי הנחיה. במסגרת הסטאז׳ יצבור הסטודנט שעות של התנסות מעשית שיהוו תנאי הכרחי להשלמת התואר. הסטודנטים יידרשו להגיש דוח מפורט על עבודתם בסטאז׳. חלק מהשיעורים יתקיימו בשפה האנגלית.
מסלול א (מסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית — תזה): במסלול זה יצברו הסטודנטים 36 שעות שבועיות סמסטריליות הכוללות כתיבת שתי עבודות סמינריוניות, ועבודת גמר מחקרית (תזה). התזה תהווה 50% מהציון הסופי לתואר. בנוסף ישתתף כל סטודנט במהלך הלימודים בסטאז׳ שבו יצבור שעות התנסות מעשית שתלווה בהנחיה. הלימודים במסלול זה יימשכו שנתיים (עם אפשרות לפתיחת שנה שלישית לשם כתיבת המחקר). במהלך השנה הראשונה ללימודים, הסטודנטים נדרשים לגבש ולעצב נושא לעבודת הגמר המחקרית ולקבל את אישור אחד ממורי המחלקה שיסכים לשמש כמנחה. הצעת המחקר צריכה להיות מוגשת לאישור הועדה המחלקתית לתואר שני לאחר אישור המנחה בשנת הלימודים השנייה לתואר. אישור הצעת המחקר עד תום השנה השניה ללימודים (לא כולל חופשת הקיץ) הוא תנאי הכרחי על מנת להימצא במצב אקדמי תקין. הכתיבה, ההגשה והשיפוט של עבודת הגמר המחקרית יהיו על פי הנוהל הקיים בתקנון לימודי התואר השני של האוניברסיטה באתר הרשות ללימודים מתקדמים.
מסלול ב (מסלול ללא תזה): במסלול זה יצברו הסטודנטים 36 שעות שבועיות סמסטריליות הכוללות כתיבת שתי עבודות סמינריוניות. בנוסף ישתתף כל סטודנט במהלך הלימודים בסטאז׳ שבו יצבור שעות התנסות מעשית שתלווה בהנחיה מקצועית. הלימודים במסלול זה יימשכו שנתיים.
שקלול ציונים
מסלול א:
עבודת גמר מחקרית (תיזה), 50%
שיעורים, 25%
סמינריונים, 25%
מסלול ב:
שיעורים, 80%
סמינריונים, 20%
Heritage Management
Head of the program: Doctor Shirly Ben-Dor Evian
Track A (with an MA Thesis) , Track B (without thesis)
The M.A Program in Heritage
Management in English (Master of Arts in Conservation
of Material Cultural Heritage) is a research-oriented,
hands-on program that is unique in providing the possibility to complete all
course work in one year, during three consecutive semesters (including a summer
semester). The program includes lecture courses, workshops, campuses,
excursions and field work. Participants will specialize in cultural
heritage in general and in the management,
public engagement and advancement of heritage sites and projects in particular.
The combination of
inter-disciplinary courses and field work provides the necessary quality of
training required for heritage professionals.
The studies consist of
36 obligatory Israeli credits (track B, without a thesis), and 36 obligatory
Israeli credits (track A, with a thesis). The study framework will
consist of mandatory departmental courses (14 credit hours), mandatory courses
and seminars unique to the specialization (16 credit hours), and recommended
elective courses both departmental and extradepartmental (2 for the thesis
track or 6 without thesis) (elective courses can also be in the form of
seminars).
In addition, students
without enough background in archaeology may be required to take up to two
additional courses in their first year, according to their previous studies.
Such courses will not be credited within the 36 credits. Supervision and
personalized tutorials will be provided to students pursuing the thesis option.
Track A students will accomplish their studies in two years (including course
work and a thesis). Track B students will have to accomplish their studies
by the end of the first
year.
The writing, submission
and review of the research thesis will be according to university guidelines
for the M.A. degree.
Program objectives
Our vision is for the field of
heritage management to receive academic, research-based, and practical
responses from within the archaeological community, starting from its
foundational worldview, extending through intersecting fields of knowledge, and
culminating in practical experience within the field. Specifically, the
objectives of this specialization are the following:
1. to lead the development of an
analytical and practical research field focused on heritage management from an
archaeological perspective;
2. to train researchers and
managers in cultural heritage and promote research-based activity, thereby
improving the management quality of cultural heritage assets in a manner that
is tailored to Israeli society and the international community;
3. to generate development,
expansion, and promotion of the status of material cultural heritage and its
bequeathment to the community;
4. to conduct advanced and state-of-the-art research culminating
in a thesis in the field of cultural heritage management.
Admission Requirements
Accredited BA degree.
A minimum of 3.0 GPA, 80% (B) (Israeli system) or equivalent in
all undergraduate classes.
Excellent command of the English language.
Experience in cultural heritage projects – an advantage
Some students will be required to attend supplementary courses
depending on their individual academic background.
See the program page for requested application
documents https://uhaifa.org/program/heritage-management/
Academic Prerequisites
Some students will be required to take
supplementary courses customized personally to each candidate’s background. these will be decided upon by
the Head of the M.A. department committee and the Chair of the department.
Supplementary courses will be taken either pre-session or during the first year
of the degree program. Students will be required to complete a total of 4 credit
hours by enrolling to courses available from the following list (this is list may change pending on
availability):
1.
What Is
Archaeology? Introduction and Basic Concepts in Archaeology (supplementary to
M.A.)
2.
Introduction
to Archaeology in Biblical Periods A, B
3.
Prehistoric
Levant
4.
Material
Culture
5.
Maritime
Civilizations A, B
Final (weighted) grade composition (Track A):
Thesis – 50%.
Seminars (2) – 25%.
Courses – 25%.
Final (weighted) grade composition (Track B):
Seminars (2) – 50%.
Courses – 50%.
Practical experience in heritage
management
Students are required to complete 160 hours of practical
experience under the guidance of a curator, director, archaeologist, or another
heritage professional, concurrently with their academic specialization. This
format will allow to accompany, support, process, and discuss the learning
process in the field, both within university-based group settings and
individually. The student will engage in identifying and addressing challenges
(both independently and under guidance) in projects related to heritage
management, employing independent and systemic modes of operation. This will be
accomplished by leveraging research-based activity, utilizing knowledge gained
through academic specialization, applying critical thinking, and fostering
original ideas. The student will acquire experience in managing a small-scale
project in material cultural heritage, incorporating skills from various fields
taught in the program. The success of the practicum will be determined by the guide’s
assessment and endorsement. Each practical experience will be documented in an internship
journal recording all activities conducted by the student as per the
specifications. A successful completion of the practicums, including attendance
and assignments, is required for qualifying for the degree.