הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות
הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות
דיקנית הפקולטה: פרופסור אפרת דגן
ראש מינהל הפקולטה: גברת רחלי בליפנטה אפוטה
סגנית דיקן לענייני מחקר: פרופסור גלית ויינשטיין
סגנית דיקן לענייני הוראה: יעודכן בהמשך
הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות משלבת בין מחקר, הוראה והכשרה למקצועות הרווחה והבריאות. שילוב זה מאפשר פיתוח תיאורטי ומחקרי רב תחומי, שיתופי פעולה מגוונים וקידום תכניות לימודים בין תחומיות חדשניות, מבוססות טכנולוגיות הוראה מתקדמות.
הפקולטה מקדמת מחקר ופרויקטים מתוך מחויבות עמוקה לשמירה על כבוד האדם, עקרונות השוויון והצדק, תפיסה של אחריות מקצועית, חברתית וקהילתית, ובהתאם למטרות האו"ם בתחומי פיתוח בר-קיימא – Sustainable Development Goals – SDGs.
החוקרים והחוקרות בפקולטה מחויבים להוביל מצוינות מדעית, מחקרית ואקדמית, ברמה הלאומית והבינלאומית ולשלב את הידע העדכני ביותר בתכניות הלימוד.
הפקולטה כוללת:
- 11 חוגים ובתי ספר, המהווים מסגרת אקדמית למקצועות הרווחה והבריאות:
בית הספר לבריאות הציבור, בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות, בית הספר לעבודה סוציאלית, החוג לבריאות נפש קהילתית,החוג לגרונטולוגיה-מדעי הזקנה, החוג למדעי הדימות הרפואי, החוג להפרעות בתקשורת, החוג לסיעוד, החוג לפיזיותרפיה, החוג לריפוי בעיסוק והחוג לשירותי אנוש.
רוב בתי הספר והחוגים בפקולטה מכשירים את הלומדים גם למקצוע ומשלבים בין לימודים תיאורטיים וקליניים עיוניים לבין הכשרה מעשית בשדה. - מעבדות ומרכזי מחקר – בחקר הכאב, בחקר תנועה ופיזיותרפיה, בניתוח תמונות רפואיות, בחקר הזקנה, בתחום האחיוּת, בטיפול באמצעות אמנויות, בטכנולוגיות בתחומי הרווחה והבריאות ועוד.
- היידה ללימודי המשך – מובילה תכניות להכשרות מתקדמות לנשות/אנשי מקצוע בתחומי הרווחה והבריאות.
- המרכז הקליני הבין תחומי – מעניק מגוון שירותי בריאות ורווחה לתושבי חיפה והסביבה. בשנים האחרונות, המרכז הקליני הבין תחומי נתן מענים ספציפיים לאתגרים שעלו כתוצאה ממשבר הקורונה ומלחמת חרבות ברזל.
תכניות הלימוד, מעבדות המחקר המתקדמות, היחידות והמרכזים בפקולטה מבטאים את המחויבות העמוקה של חברי הפקולטה לבנות ולהרחיב את הקשרים עם הקהילה האקדמית והמקצועית בתחומי הרפואה, הרווחה והבריאות, לעודד מעורבות בקהילה ולתת מענה לצרכים של קהילות בישראל ובפרט בצפון הארץ.
הפקולטה חרטה על דגלה להוות מרכז אקדמי ללמידה, מחקר והכשרה פורץ דרך בצפון הארץ לטובת כלל החברה ומגוון הקהילות בישראל.
בבית הספר 7 תכניות התמחות במסגרת הלימודים לתואר MPH :
קידום בריאות, אפידמיולוגיה, מנהל מערכות בריאות, בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית , ביוסטטיסטיקה, ביואתיקה ובריאות הציבור, פעילות גופנית מאמץ ובריאות.
בביה"ס תכנית לימודים בניהול מערכות בריאות המעניקה תואר MHA
בביה"ס תכנית לימודים בבריאות ציבור – תזונה, בריאות והתנהגות המעניקה תואר MAN
בביה"ס תכנית בינלאומית לתואר שני בבריאות הציבור עם התמחות במנהל מערכות בריאות הנלמדת באנגלית –
MPH specialized in the field of Health Systems Administration and Global Health Leadership
בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות
תואר שני – הכשרת מטפלים באמצעות אומנויות בתכניות השונות של התחום: אומנות חזותית, תנועה ומחול, דרמה תרפיה, פסיכודרמה וּמוסיקה. ההכשרה מתקיימת במסגרות טיפוליות מגוונות – שירותי בריאות, רווחה, חינוך ושיקום – ובמגוון אוכלוסיות בעלות רקע אתני ותרבותי שונה. התכנית שמה דגש על קידום מחקר בתחום הטיפול באמצעות אומנויות, תוך פיתוח מודלים תיאורטיים וקליניים, וּשיטות מחקר חדשניות.
תואר שלישי – אחת התכניות הבודדות הקיימות כיום בארץ ובעולם, ונועדה להרחיב את היקף ואיכות המחקר בתחום הטיפול באמצעות אומנויות. מטרתה לבסס את מעמד התחום כמקצוע בריאות יישומי, לקדם מחקר בסיסי ויישומי, ולפתח תיאוריה, קליניקה ומתודולוגיה רלוונטיות וחדשניות.
בית הספר לעבודה סוציאלית מציע לימודים חד-חוגיים לתואר ראשון, תואר שני ושלישי, וכן לימודי השלמות לתואר שני.
היעד העיקרי של בית הספר הוא להכשיר עובדים סוציאליים המצוידים בידע ובמיומנויות מתקדמות שיפעלו לקידום רווחתם של פרטים, משפחות, קבוצות וקהילות, תוך טיפוח המצוינות והמחקר בעבודה סוציאלית.
בית הספר שם דגש על ההיבטים הרב-תרבותיים של החברה הישראלית ועל השונות של קבוצות האוכלוסייה לפי לאום, דת, מבנה חברתי וערכים. התכניות השונות מותאמות לצרכי השדה המקצועי ומבוססות על מחקר עדכני.
התואר השני נועד לקדם ולהעמיק את הידע התיאורטי והיישומי, וכולל שבעה תחומי התמחות, שישה מתוכם בעלי אוריינטציה קלינית: קליני כללי, טראומה קלינית, טיפול זוגי ומשפחתי, ילדים ונוער קליני, בריאות ושיקום קליני, עבודה סוציאלית בשילוב אמנויות קליני, ומנהיגות ושינוי חברתי.
תכנית הדוקטורט מטרתה להכשיר חוקרים מומחים לאקדמיה ומנהיגים בתחומי המדיניות החברתית והפרקטיקה בעבודה סוציאלית.
מתקיימות בו תכניות לימוד לתואר שני ושלישי, החוג מכשיר חוקרים ואנשי מקצוע מומחים בתחום בריאות נפש קהילתית שימלאו תפקידים בשירותי שיקום ובריאות, ויפתחו גופי ידע לקידום שירותי בריאות נפש קהילתית.
החוג למדעי הזיקנה – גרונטולוגיה
העלייה בתוחלת החיים הפכה את החוג לגרונטולוגיה – מדעי הזיקנה, למשמעותי במיוחד. בחוג מתמקדים בהקניית ידע וכלים אשר מבססים הבנה של הצרכים היחודיים של האוכלוסייה הזקנה והמזדקנת, ושל מתן מענה מיטבי לאוכלוסייה. תכנית הלימודים מגוונת וכוללת היבטים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים, חברתיים, מדיניים, פוליטיים ועוד.
בוגרי החוג משתלבים במגוון עיסוקים הקשורים בעולם הזיקנה, ומהווים את המחר של הטיפול באוכלוסייה משמעותית זו. בחוג קיימות תוכניות לימוד לתואר שני ושלישי.
החוג למדעי הדימות הרפואי הוא חוג חדש בהקמה* לתואר ראשון (B.Sc.), ייחודי וראשון מסוגו בארץ ונפתח בשנת הלימודים תשפג (אוקטובר 2022). מטרתו להכשיר אנשי מקצוע (דימותנים) בדימות רפואי**, בעלי תפיסת עולם רחבה, ידע ומיומנויות טכנולוגיות ואקדמיות ברמות גבוהות לצד מיומנויות בין אישיות וגישה מקצועית בטיפול. מקצוע הדימותן הרפואי הוא התפתחות של מקצוע טכנאי הרנטגן, אשר עוסק בתפעול המכשור הטכנולוגי הקשור כיום בכל הבדיקות, הטיפולים והצילומים הנעשים בשילוב ובאמצעות מכשירי דימות רפואי. הלימודים הם לתואר ראשון במסלול חד חוגי, שלוש וחצי שנים ומשלבים קורסים תאורטיים במגוון תחומים והתנסויות קליניות במכוני דימות בבתי חולים בצפון הארץ.
*הענקת התואר מותנית באישור המועצה להשכלה גבוהה.
**לימודים בתכנית מקנה תואר אקדמי במדעי הדימות הרפואי בלבד, האפשרות לעיסוק בתחום הדימות הרפואי קיימת בכפוף לדרישות משרד הבריאות.
החוג להפרעות בתקשורת
בחוג להפרעות בתקשורת תוכנית לימודים לתואר ראשון, לתואר שני ולתואר שלישי. תוכנית הלימודים לתואר ראשון מתנהלת במסלול חד–חוגי במשך שלוש וחצי שנים. תוכנית זו נועדה להכשיר אנשי מקצוע עם ידע מדעי, תיאורטי וקליני לצורך עבודה כקלינאים העוסקים באבחון מכלול הפגיעות האפשריות ביכולת התקשורת האנושית, בטיפול בפגיעות אלה ובשיקומן. התוכניות לתואר שני ושלישי מקדמות את המחקר הבסיסי והקליני בתחום ההפרעות בתקשורת. מטרתן להעמיק את הידע המקצועי והמחקרי של קלינאי התקשורת בתחומים של: שפה, דיבור, תקשורת, בליעה ושמיעה, עם אפשרות למסלולי התמחות במסגרת התואר השני. הלומדים לתארים מתקדמים בחוג להפרעות בתקשורת הם דור העתיד למחקר, להוראה ולהדרכה במקצוע. החוג מציע מספר מסלולי לימוד: תואר ראשון, תואר ראשון משולב עם תואר שני, תואר שני במסלול רגיל או מואץ, דוקטורט במסלול רגיל או ישיר.
מעניק תואר ראשון במדעי הסיעוד (B.S.N) בארבעה מסלולים : האחד, תכנית ארבע שנתית חד חוגית, המכשירה את הסטודנט למכלול התפקידים אשר יידרשו בתחומי הניהול והטיפול . השני, תכנית הסבת אקדמאים לסיעוד, המכשירה בעלי תואר ראשון בתחומים שונים לקבלת תואר ראשון בסיעוד, בשנתיים וחצי. השלישי, תכנית אקדמיזציה – השלמת תואר ראשון לאחים ואחיות מוסמכים/ות, בשלוש שנים. הרביעי, תכנית "פסגה", המיועדת להכשיר אנשי מקצוע בעלי אוריינטציה ותפיסת עולם מקצועית רחבה ומיומנויות מגוונות לתפקד כאחים ואחיות בצבא הגנה לישראל ולאחר מכן בשדרת הסיעוד בישראל, בשלוש שנים.
התוכנית לתואר שני, מעניקה תואר שני בסיעוד (M.A) – מכוונת להרחבת הידע אודות סוגיות מרכזיות בסיעוד ולפיתוח חשיבה ביקורתית ואנליטית וכישורי מחקר מתקדמים. בנוסף, הלימודים מאפשרים לסטודנט לבחור בשלוש תכניות התמחות: "ניהול סימפטומים בסיעוד", "ניהול החוסן הארגוני במערך הסיעוד" ו"טכנולוגיות רווחה ובריאות".
בנוסף תואר שני בסיעוד במגמה בטיפול תומך – מטרת המגמה לקדם מחקר ופרקטיקה בתחום של טיפול תומך (פליאטיבי), הלימודים במגמה לא מהווים הרשאה לעסוק כמומחה קליני בטיפול תומך. תעודת המומחיות, ניתנת על ידי משרד הבריאות בכפוף לעמידה בתנאים הקבועים בתקנות בריאות העם.
בכל התכניות והמגמה ניתן ללמוד במסלול מחקרי ובמסלול לא מחקרי (פרויקט גמר).
בחוג לסיעוד תכניות לתואר שני לאוכלוסייה החרדית, נשים וגברים, שמתנהלות במכללת בני ברק החרדית (מבח"ר), במסלול הלא מחקרי.
התכנית לתואר שלישי מיועדת למצטיינים בסיעוד המעוניינים לבצע מחקר מעמיק בתחום הסיעוד בהנחיה צמודה.
תואר ראשון -תוכנית חד–חוגית, ארבע שנתית לתואר ראשון – מטרת הלימודים היא להכשיר אנשי מקצוע בעלי ידע רחב , מיומנויות גבוהה וכישורים הנדרשים למתן שירות פיזיותרפי באיכות גבוהה לאוכלוסיות מגוונות.
תכנית הלימודים משלבת לימודים עיונים , מעשיים והתנסות קלינית בשדה. תכני הלימוד כוללים ידע רחב ומעמיק בתחומי הפיזיותרפיה, מדעי הרפואה, הבריאות,המאמץ, השיקום, החברה וההתנהגות ולימודיים מעשיים המקנים את עקרונות וטכניקות הטיפול. התוכנית כוללת התנסויות קליניות במגוון תחומים: אורתופדי, נוירולוגי, נשימתי לב-ריאה, גריאטרי, ילדים, בליווי פיזיותרפיסטים מדריכים, המתקיימים במרכזים רפואיים בתי חולים, קופות חולים ובמשרד החינוך.
תואר שני – תוכנית הלימודים נועדה להרחיב את הידע התיאורטי והקליני, לפתח את יכולות המחקר, להקנות ידע בתכנון ויזימה של שרותים חדשים לטובת המטופלים. התוכנית תתרום להתקדמות מקצועית לטיפול ומחקר בשדה הקליני והאקדמי. התוכנית כוללת אפשריות להתמקצע במסלולי התמחות ייחודים בתחום "פעילות גופנית, מאמץ ובריאות", "לימודי התפתחות הילד" , "מנהל מערכות בריאות" , "שלד שריר" , "מדעי המוח וההתנהגות", בשני מסלולים: מסלול מחקרי או מסלול מבוסס קורסים ללא עבודת גמר.
תואר שלישי – תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים מצטיינים בעלי תואר שני בפיזיותרפיה או בתחומים משיקים (מדעי התנועה, המאמץ , שיקום, פסכולוגיה וכו'). המסלול משלב מחקר מעמיק עם הכשרה בשיטות מחקר מתקדמות במעבדות החוג ובשדה הקליני. תכנית הלימודים מיועדת לפתח מחקר בתחומי הידע השונים הקשורים לתנועה, שיקום, מניעת פציעות, כאב, ביצועים גופנים ועוד ולהגדיל את מספר החוקרים בתחומים אלו ובתחומי הפיזיותרפיה תוך שילוב דיסציפלינות משיקות נוספות.
לימודים לתואר ראשון בחוג לריפוי בעיסוק מתקיימים במסגרת חד-חוגית ונפרשים על פני שלוש שנים וחצי. התכנית משותפת לפקולטה למדעי הרווחה והבריאות ולפקולטה לרפואה בטכניון. התעודה ניתנת מטעם שני המוסדות. הלימודים משלבים קורסים מתחומי הרפואה, מדעי החברה והריפוי בעיסוק וכוללים גם שלוש הכשרות מעשיות, המשולבות בתקופות שונות במהלך הלימודים, בהדרכה של מרפאות בעיסוק, במסגרות שונות ברחבי הארץ.
מטרת הלימודים היא להכשיר אנשי מקצוע מעולים, בעלי ידע וכישורים עדכניים בתחומי הריפוי בעיסוק
על הבוגרים לעמוד בבחינת הרישוי של משרד הבריאות, עם סיום הלימודים, על מנת לקבל רישיון לעסוק בריפוי בעיסוק.
התכניות לתואר שני ושלישי בריפוי בעיסוק – מכשירות עתודה לתפקידי מחקר, הוראה, ניהול והדרכה קלינית שיובילו את קדמת הידע והמנהיגות במקצוע הריפוי בעיסוק, במערכות הבריאות, החינוך והרווחה.
החוג לשירותי אנוש עוסק בכל הקשור באנשים ובשירות להם הם נזקקים בין אם בתוך הארגון (ניהול משאבי אנוש) או מחוץ לארגון (ניהול מערכות שירות). שירותי אנוש הוא תחום רחב וחדשני העוסק בהבנה, ניהול ושיפור של תהליכי עבודה ואיכות השירות בארגונים. כמו כן, תחום שירותי אנוש מתייחס לשביעות הרצון ורווחה של עובדים ולקוחות או אזרחים המקבלים שירותים ממערכות מגוונות במגזר העסקי, הציבורי וההתנדבותי. החוג מקנה ידע העומד ביסוד פעולות של לקוחות, עובדים, וארגונים. הלימודים והמחקר בחוג הם אינטרדיסיפלינריים ועוסקים בנושאים רבים כגון תיאוריות ארגוניות, התנהגות עובדים ולקוחות, תרבות ואקלים שירות, ניהול משאבי אנוש, אבחון וניהול תהליכי שירות בארגונים, סוגיות בתכנון ומתן שירותים ועוד. מרבית המועסקים במשק הישראלי ובעולם עובדים בתפקידי שירות שונים.
החוג מציע:
תואר דו–חוגי לתואר ראשון. כולל קורסים מעשיים בשטח.
תואר שני – תכנית לימודים שהינה ייחודית באקדמיה בישראל. הכוללת מסלול עם תזה או מסלול ללא תזה.
תואר שלישי בחוג המכשיר עתודה לתפקידי מחקר והוראה בנושאים הקשורים לשירותי אנוש.
היחידה ללימודי המשך
ביחידה תכניות לימודים מגוונות המיועדות להרחבת הידע והקניית מיומנויות מקצועיות לאנשי טיפול ולבוגרי הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות.
בין התכניות המוצעות בשנת הלימודים תשפ"ו:
בית הספר לפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית– תכנית תלת שנתית להקניית מיומנויות מקיפות בפסיכותרפיה, בגישות פסיכודינמיות קלאסיות ועדכניות. בית הספר מוכר על ידי האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה וע"י האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית (IAPP).
פסיכותרפיה משולבת גישות– תכנית תלת שנתית להקניית ידע מעמיק ומיומנויות מקיפות בשילוב מגוון עשיר של גישות טיפוליות מובילות ומבוססות ראיות, לטיפול בפרט ובמשפחה. התכנית מוכרת ע״י האיגוד הישראלי הרב- תחומי לפסיכותרפיה.
פסיכותרפיה פסיכואנליטית באמנויות– תכנית תלת שנתית ללימודי פסיכותרפיה בגישה פסיכואנליטית, תוך העמקה במפגש בין הפסיכואנליזה לבין האמנויות בתיאוריה ובפרקטיקה הטיפולית. התכנית מוכרת ע"י האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית (IAPP).
טיפול מיני– תכנית דו שנתית שמטרתה לתת לאנשי מקצוע העוסקים בטיפול וברפואה כלים מעשיים לטיפול מיני. בתכנית דגש על תאוריות מסורתיות בצד שיטות טיפול חדשניות מבוססות ידע ומחקר. התכנית מוכרת ע״י איט״ם.
הכשרת מדריכים למטפלים באמצעות אמנויות– תכנית דו שנתית למטפלים באמנויות בעלי 5 שנות ניסיון טיפולי לפחות.
ניהול מערכי דיור לאזרחים ותיקים– תכנית שנתית המעניקה מיומנויות לדרג הניהולי במסגרות המעניקות שירותים לאזרחים ותיקים. התכנית מוכרת ע"י המנהל לאזרחים ותיקים- משרד הרווחה והביטחון החברתי
הכשרה מעשית מתקדמת בטיפול באמצעות אמנויות– תכנית שנתית לבוגרי תואר שני בטיפול באמנויות.
הבישול ככלי טיפולי – תכנית שנתית למטפלים
מיומנויות תקשורת ויצירת קשר עם אנשים על הרצף האוטיסטי – תכנית סמסטריאלית לאנשי מקצוע העובדים עם אנשים על הרצף האוטיסטי.
הכשרת תומכים מקצועיים בקבלת החלטות – תכנית סמסטריאלית לאנשי מקצוע מתחומי המשפט, מקצועות הטיפול, הכלכלה, השיקום והחינוך.
הכשרות מתקדמות לפיזיותרפיסטים מוסמכים ועוד.
מידע נוסף על התכניות והרשמה באתר האינטרנט של היחידה
היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרו
היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות מגדל אשכול, קומה 7, חדר 701 , טל׳ 04-8240801 , 04-8240457 , דואר אלקטרוני draize@univ.haifa.ac.il
המרכז הקליני הבין־תחומי
יצירתיות וחדשנות – גשר בין האקדמיה לקהילה
מטרת המרכז הקליני האוניברסיטאי הבין-תחומי לספק שירותי הוראה קלינית ולטפל בצרכים הבריאותיים, ההתפתחותיים, הרגשיים והחברתיים בקהילה באמצעות אבחון, מניעה, ייעוץ, טיפול והדרכה מקצועית.
יעדי המרכז:
- מתן שירות לקהילה בתחומים כגון: הפרעות בתקשורת, שפה ודיבור, שמיעה, טיפול רגשי, ריפוי בעיסוק ומגוון קורסים לקהל הרחב במסגרת היחידה למדעי האושר.
- הדרכת סטודנטים והתנסות לימודית ברמה גבוהה.
- ייעוץ והדרכה לאנשי מקצוע.
- עריכת מחקר קליני בתחום הערכת הטיפול ובתחומים נוספים.
- בניית מודלים של שירותים חדשניים בליווי מחקרי והטמעתם בקהילה.
המרכז כולל את המכון להפרעות בתקשורת שפה ודיבור, המכון האודיולוגי לאבחון ושיקום השמיעה, המכון לריפוי בעיסוק, המכון לפסיכותרפיה והיחידה למדעי האושר. הטיפולים ניתנים ברמת הפרט, המשפחה, הקבוצה והארגון. המרכז הקליני פועל בקהילה באמצעות התערבויות בין–תחומיות.