הפקולטה לחינוך
דיקנית הפקולטה: פרופסור רוזה לייקין
ראש מינהל הפקולטה: גברת קורינה הרשקוביץ
אתר האינטרנט של הפקולטה: http://edu.haifa.ac.il/
הלימוד, המחקר והעיסוק בחינוך מבטאים את התפיסה האופטימית שלנו שניתן לגעת ולהשפיע על נפשם של בני־אדם – על שכלם, תודעתם, תובנותיהם ועל ליבם.
לימודים בפקולטה לחינוך הם ההזדמנות שלכם לצמוח ולתרום – ללמוד מקצוע, להשתתף במחקרים בתחומי החינוך, לסייע לגבש מדיניות חינוכית או לסייע בהקמה של מרכזי מחקר או מרכזי עשייה ופיתוח בשדה.
הפקולטה לחינוך חותרת לשלושה יעדים עיקריים המשולבים זה בזה:
א) עיון ומחקר לשם הבנה עמוקה יותר של תהליכי החינוך ופיתוח חידושים מועילים בחינוך.
ב) הפצה ויישום של חידושים בחינוך לשם שיפור המעשה החינוכי במדינה.
ג) הכשרת כוח אדם מקצועי לקשת רחבה של עיסוקים בחינוך ולתפקידי מנהיגות במגזרים השונים של החינוך.
היבטים אלו באים לידי ביטוי בתוכניות הלימוד שהפקולטה וחוגיה מציעים, במחקר המעמיק והמרתק של חברי הסגל בפקולטה, ובפרויקטים יישומיים רבים שחברי הפקולטה וגופים שונים בתוכה עוסקים בהם.
לאחר מהלך משמעותי של רפורמה, יש כיום בפקולטה שלושה בתי ספר: בית הספר למדעי הלמידה ומנהיגות בחינוך, בית הספר לשונות התפתחותית ובית הספר לטיפול, ייעוץ והתפתחות האדם.
בית הספר למדעי הלמידה ומנהיגות בחינוך
ראש בית הספר – ד"ר יותם הוד
בית הספר למדעי הלמידה ומנהיגות בחינוך הוא סביבה אקדמית פורצת דרך, המשלבת מחקר מתקדם עם עשייה חינוכית משמעותית. בית הספר מכשיר את הדור הבא של חוקרים, מנהיגים ואנשי חינוך, ומציע מגוון רחב של תכניות לימוד המעצבות את עתיד הלמידה, ההוראה והמדיניות החינוכית בישראל.
מדעי הלמידה וההוראה (www.edu.haifa.ac.il/learn) ראש המחלקה: פרופ' לינור הדר
בעידן של שינויים מואצים, שבו ידע, טכנולוגיה וחברה מתפתחים ללא הרף, המחלקה למדעי הלמידה וההוראה עומדת בחזית של עיצוב עתיד החינוך. אנו מאמינים כי המפתח לקידום החינוך טמון בתפיסה אינטגרטיבית, המשלבת ידע תיאורטי מעמיק עם התנסות מעשית ורלוונטית. המחלקה מהווה גשר דינמי בין מחקר אקדמי חדשני לבין עשייה חינוכית משמעותית בשטח. סגל המחלקה והסטודנטים עוסקים במגוון רחב של תחומי מחקר ולימוד. אלה כוללים הבנה מעמיקה של תהליכי למידה, חשיבה ומטא-קוגניציה, לצד פיתוח של פדגוגיות חדשניות. אנו מתמודדים עם אתגרי השעה המרכזיים: החל מהשילוב המושכל של טכנולוגיות למידה, דרך טיפוח מיומנויות המאה ה-21, וכלה בקידום שיח וחינוך בסביבה רב-תרבותית. כל זאת, תוך התבססות על יסודות פילוסופיים מוצקים ועל הקניית כלים מתקדמים בשיטות מחקר. מטרתנו היא להכשיר בוגרות ובוגרים בעלי חשיבה ביקורתית, יצירתית ומערכתית, שיוכלו להוביל, לחדש ולהשפיע על מערכות חינוך, ארגונים קהילתיים ומסגרות למידה בארץ ובעולם.
המחלקה מציעה מסלול אקדמי מלא הכולל תואר ראשון, תואר שני, תואר שלישי, ותעודת הוראה כמפורט להלן:
- תואר ראשון (B.A): תכנית דו-חוגית המעניקה בסיס אקדמי רחב והבנה מעמיקה של תהליכי היסוד המעצבים תהליכי למידה והוראה. הלימודים מתמקדים באופן אינטגרטיבי בהיבטים הקוגניטיביים, החברתיים והרגשיים המעורבים בלמידה. כדי ליצור הבנה רב-ממדית, התכנית משלבת תובנות מהפסיכולוגיה של הלמידה, מהפילוסופיה מהסוציולוגיה של החינוך. התכנית מקנה כלים מעשיים לתכנון, יישום והערכה של סביבות למידה חדשניות – כאלה המעודדות סקרנות, שיתופיות, חשיבה ביקורתית ועצמאות. התכנית מאפשרת קבלה של תעודת הוראה בתחום הדעת הנלמד בחוג השני, ופותחת דלת להשתלבות מיידית ומקצועית במערכת החינוך. משך הלימודים: שלוש שנים.
- תואר שני (M.A): מטרת התכנית היא להעמיק את הידע המחקרי והמעשי בלמידה והוראה, ולהכשיר אנשי מקצוע וחוקרים מובילים. הלימודים מתקיימים בשני מסלולים (מחקרי ולא-מחקרי) וכוללים שלוש התמחויות:
- חקר החינוך האלטרנטיבי: התכנית מעמיקה בחקר של גישות פדגוגיות החורגות מהזרם המרכזי של החינוך. הייחודיות של התכנית טמונה במבט הביקורתי והמחקרי שהיא מציעה על מסורות חינוך מגוונות, כגון: חינוך דיאלוגי, דמוקרטי, אנתרופוסופי, וכן גישות המתמקדות בטיפוח אמפתיה, צדק חברתי וערכים רב-תרבותיים. הסטודנטים בוחנים את הרקע הפילוסופי והאידיאולוגי של גישות אלו, מנתחים את יישומן המעשי בשטח ולומדים כיצד להעריך את השפעתן על הפרט והחברה.
- טכנולוגיות בחינוך: התכנית בוחנת את קשרי הגומלין המורכבים בין חדשנות טכנולוגית לבין תהליכי הוראה, למידה והערכה. הייחודיות של התכנית היא בשילוב בין התנסות מעשית לתאוריה ומחקר. הסטודנטים רוכשים כלים לתכנון, פיתוח והטמעה של סביבות למידה עתירות טכנולוגיה, תוך בחינה ביקורתית של ההזדמנויות והאתגרים שהטכנולוגיה מציבה בפני מחנכים ולומדים. התכנית שמה דגש על פיתוח אוריינות דיגיטלית ועל קידום חדשנות פדגוגית בעידן הדיגיטלי.
- פיתוח פדגוגי של מערכות חינוך: התכנית מכשירה אנשי חינוך להובלת שינויים ולהתאמת התכנים והתהליכים הפדגוגיים במערכות חינוך לאתגרי המאה ה-21. התכנית עוסקת בפיתוח תכניות לימודים, בהטמעת מדיניות חינוכית ובהובלת צוותים, במטרה לקדם למידה משמעותית, יצירתיות וחשיבה ביקורתית. הייחודיות של התכנית היא בפרספקטיבה המערכתית הרחבה שהיא מציעה, ובמתן כלים מעשיים למנהיגות פדגוגית. לתכנית זו קיים גם מסלול ייחודי המאפשר ריכוז הלימודים והשלמת התואר בשנה אקדמית אחת.
- תואר שלישי (PhD): מיועד לסטודנטים מצטיינים, בוגרי תואר שני מחקרי, המעוניינים לבצע מחקר מקיף ומעמיק בתחומי החינוך, הלמידה וההוראה.
- תעודת הוראה: תכניות להכשרת מורים לבתי הספר העל-יסודיים במגוון תחומי דעת: אזרחות, אנגלית, גאוגרפיה, היסטוריה, לשון, מוסיקה, ספרות, ביולוגיה, סוציולוגיה, אומנות, עיצוב (תקשורת חזותית, צילום, אופנה, אדריכלות) ערבית כשפת אם ותיאטרון. הלימודים מוצעים במסלול דו-שנתי, וניתנת אפשרות לסיים את הלימודים בשנה אקדמית אחת.
חינוך מתמטי מכשיר מורים למתמטיקה, בוגרי פסיכולוגיה ומקצועות עתירי מתמטיקה בתחומים מגוונים הכוללים:
מחקר בחינוך מתמטי; בפיתוח תוכן וכלי הוראה במתמטיקה לגילאים שונים; פיתוח גישות חדשניות להוראה והערכה במתמטיקה.
במחלקה לחינוך מתמטי מספר תכניות. כל אחת מהן מאפשרת מיקוד ופיתוח מומחיות באחד מהתחום הבאים:
טכנולוגיות בשירות החינוך המתמטי
הדרכה וריכוז מקצוע המתמטיקה
חשיבה מתמטית ומוח
חשיבה והתפתחות מתמטית בגיל הרך
קשיים ולקויות למידה בחשבון ומתמטיקה (בשיתוף עם החוג ללקויות למידה)
מתמטיקה וחינוך (מסלול אישי, בשיתוף עם החוג למתמטיקה)
המחלקה מאפשרת גם לימודי תעודת הוראה, במסלול חד או דו־שנתי, במטרה להכשיר מורים למתמטיקה לבתי־הספר העל־יסודיים.
המחלקה פותחת דלתות ללימודי קריירה שניה ושילוב לימודי תואר שני ותעודת הוראה.
במחלקה פועלים שני מרכזי המורים הארציים למתמטיקה – האחד בחינוך היסודי והשני בחינוך העל יסודי ופרויקטים רבים במתמטיקה לבתי הספר העל יסודיים.
קיימת אפשרות לשילוב תלמידים בעבודה ומחקר בפרויקטים.
מציעה שתי תכניות בלימודי התואר השני: התכנית לניהול מערכות חינוך והתכנית לחינוך, חברה ותרבות.
התכנית לניהול מערכות חינוך (https://mlnmh.edu.haifa.ac.il) היא תכנית לתואר שני המיועדת להקנות ידע והתנסות בתחומי הניהול והמנהיגות, הארגון והמדיניות תוך התמקדות במערכות חינוך פורמליות ובלתי פורמליות.
התכנית לניהול מערכות חינוך היא המקום המתאים לסטודנטים המעוניינים בתפקידי מנהיגות בתחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, לאלו השואפים להשפיע על עיצוב המדיניות החינוכית בארגונים חברתיים או במגזר הציבורי, ולאלו המתכננים לפתח קריירה אקדמית בתחומי הניהול והמדיניות בחינוך.
תכנית הלימודים מורכבת מתחומים מגוונים ובהם מנהיגות וניהול, התנהגות ארגונית, שינוי וחדשנות, מדיניות ציבורית ומשפט.
הלימודים בתוכנית מקנים כישורים ומיומנויות ניהוליות, והתוכנית כוללת פרקטיקום עם תצפיות מונחות על עבודתם של מנהלי מערכות חינוך.
התכנית לחינוך, חברה ותרבות ( https://esac-haifa.edu.haifa.ac.il/)
התוכנית לתואר שני בחינוך, חברה ותרבות משלבת תיאוריה והתנסות מעשית. הלימודים מפתחים כישורים אינטלקטואליים ומחקריים, מחויבויות ערכיות וחברתיות וכלים מקצועיים להובלת שינוי. התוכנית מתמקדת בחינוך הבלתי פורמלי ומסגרות אלטרנטיביות. הבוגרים והבוגרות שלנו משתלבים ומשתלבות בייעוץ פדגוגי, קביעת מדיניות והובלת יוזמות חינוכיות ברמה המקומית והארצית.
התכנית ללימודי חינוך, חברה ותרבות מציעה מסלול אינטרדיסציפלינרי ללימודים מתקדמים (תואר שני ושלישי), המיועד לאנשי חינוך המבקשים לפתח זהות מנהיגותית, לשכלל עמדות מקצועיות ולהרחיב את יכולתם להשפיע בזירות חינוכיות, חברתיות ותרבותיות בתוך מסגרות לימודיות מוסדיות (בתי ספר, פנימיות) ומחוצה להן (עמותות חינוכיות, תנועות נוער ועוד). התכנית מציעה מגוון כלים לפיתוח מיומנויות הקשורות להובלה חינוכית, הערכת תכניות חינוך, כתיבת דוחות מקצועיים, ייעוץ ופיתוח תכניות לימוד ואפשרות להצטרף לקהילת חוקרים מקצועית בתחומי החינוך והחברה, החינוך הקהילתי והבלתי פורמלי.
בית הספר לטיפול, ייעוץ והתפתחות האדם
ראש בית הספר – פרופ' יאיר זיו
הלימודים בבית הספר לטיפול, ייעוץ והתפתחות האדם
מיועדים לסטודנטים המעוניינים (1) להבין תהליכים ביולוגיים, פסיכולוגיים, חברתיים, ותרבותיים המשפיעים על התנהגותם ותפיסותיהם של בני אדם לאורך כל מעגל החיים, ו-(2) לרכוש דרכי טיפול והתערבות עדכניות להתמודדות יעילה ומועילה עם מגוון לקויות ומצבים התפתחותיים לאורך מעגל החיים. לימודי התואר השני מחולקים למספר תוכניות לימוד: תכניות לייעוץ חינוכי (הכוללת התמחויות בנוער בסיכון ובייעוץ לגיל הרך), ביבליותרפיה, הנחיית קבוצות, וחינוך והתפתחות בגיל הרך (הכוללת התמחות בהדרכה חינוכית-התפתחותית); בנוסף, קיימות שתי התמחויות ייחודיות בייעוץ והדרכת הורים ; והתמחות בפסיכותרפיה אינטגרטיבית גוף-נפש-רוח. בחוג ניתן ללמוד גם לימודים דו־שנתיים וחד־שנתיים לתעודת הוראה בפסיכולוגיה החל מהשנה השלישית ללימודי התואר הראשון. החוג מפעיל גם תוכנית ייחודית בייעוץ חינוכי (תואר שני) למגזר החרדי במכללת מבחר בבני ברק.
בית הספר לשונות התפתחותית בחינוך
ראש בית הספר – פרופ' בת שבע חדד
חינוך מיוחד מכשיר אנשי מחקר ואנשי מעשה בכל תחומי החינוך המיוחד. במסגרת החוג ניתן ללמוד לתואר ראשון בחינוך מיוחד ולתעודת הוראה בחינוך המיוחד, אותה מתחילים ללמוד החל מהשנה השלישית ללימודי התואר הראשון. בארבע שנים ניתן לסיים תואר ראשון עם תעודת הוראה בחינוך המיוחד.
לימודי התואר השני מתמקדים בהקניית יכולות וידע בסיסי ויישומי בדגש על פיתוח מיומנויות ברכישת ידע מדעי וחשיבה ביקורתית, ובהבנת תהליכי מחקר ומתודולוגיות מרכזיות ועדכניות הנהוגות בתחום. הלימודים במסגרת זו מאפשרים גם את הכשרת הסטודנט לקראת לימודי הדוקטורט בהם נדרש הסטודנט לפתח יכולות חקירה מדעית ואיסוף ידע מדעי עצמאי. תואר אשר פותח פתח עבורו להשתלבות עתידית כחוקר ומרצה באחד המוסדות ללימודים גבוהים בארץ ובחו"ל. ניתן ללמוד במסלול עם תזה או במסלול בלי תזה בכל אחת מהתוכניות הבאות: חינוך מיוחד כללי, אוטיזם ולקויות התפתחותיות, הפרעות רגשיות ובעיות התנהגות וחינוך מיוחד עם התמחות במחשבים.
ניתן לשלב תואר שני ולימודי תעודה הוראה במקביל לשנה א .
המחלקה ללקויות למידה תואר שני – הכשרה פורצת דרך המשלבת הבנת תהליכי למידה, מימד רגשי-חברתי וכלים מבוססי בינה מלאכותית. חקר ופרקטיקה במיומנויות קריאה, כתיבה וחשבון, מהילדות לבגרות.
הלימודים עוסקים בהיבטים תיאורטיים ומחקריים של תהליך הלמידה התקין והלקוי ומקדם את תפיסת ההוראה המותאמת אישית. ישנה למידה מעמיקה בהיבטים תיאורטיים ומחקריים של מיומנויות אקדמיות שונות כגון קריאה וחשבון. הלימודים מתמקדים בכל תהליך הלמידה החל מהרכישה ועד לשימוש מיומן בגיל מבוגר יותר. הלימודים מתמקדים הן באוכלוסיות תקינות והן בקרב ילדים ומבוגרים אשר מתקשים בתהליכי הלמידה, או בעלי לקות למידה. בחוג קיימות תוכניות המתמקדות באבחון וטיפול בלקויות למידה בטווח גילאים רחב מהילדות לבגרות בשפה העברית וערבית , התוכניות מותאמות אישית וקבוצתי המשלבות אבחון מדויק וטיפול חדשני, להובלה מקצועית בתחום. בנוסף תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית עם מוקד בלקויות למידה.
בפקולטה לחינוך מעוגנת גם המחלקה ללימודי המשך והתפתחות מקצועית בחינוך. המחלקה פועלת מתוך שליחות חינוכית וערכית להשפיע על מערכת החינוך והחברה הישראלית, דרך מצוינות, שיתופי פעולה ואחריות קהילתית.
ייעודה של המחלקה הוא להוות מרכז למידה, צמיחה והתפתחות מקצועית למורים ולבעלי תפקידים במערכת החינוך, החל מראשית דרכם ובמהלך שנות עבודתם. המחלקה פועלת לצורך הובלת חיבורים בין מחקר לפרקטיקה, לטפח קהילות חינוכיות מקצועיות, ולהנגיש ידע חדשני ורלוונטי לשדה לשם שיפור המעשה החינוכי. במחלקה שלוש יחידות: היחידה להתמחות וכניסה להוראה, היחידה להתפתחות וצמיחה מקצועית והיחידה ללימודי תעודה. בכל אחת מהיחידות מתקיימים מגוון קורסים ותוכניות לעוסקים בחינוך ולעוסקים במקצועות המסייעים לתהליך החינוכי. הנושאים ותהליכי הלמידה נקבעים תוך דיאלוג מתמשך בין האקדמיה לבין צרכי השדה, והם מעודדים חדשנות, יישום, שיח וחקר של הפרקטיקה. מרבית הקורסים מוכרים לגמול עם ציון הן ב"אופק חדש" הן ב"עוז לתמורה" וכן לשנת שבתון.
בין חברי הפקולטה לחינוך שני חתני פרס ישראל: פרופסור מרים בן פרץ זכרונה לברכה ופרופסור גבריאל סלומון זכרונו לברכה, וכן סגל מעולה בתחומי המחקר השונים בארץ.
בפקולטה לחינוך שתי קתדראות: הקתדרה לחינוך וחברה על שם חנן ורחל בר נצר שמתמקדת בתיאטרון ילדים ונוער, והקתדרה לחינוך מיוחד על שם קונין לוננפלד.
הפקולטה מדגישה את שילוב המחקר, הפיתוח, ההתנסות והיישום של תלמידיה במעבדות ובמרכזים השונים: מל״ה – מעבדות למידה הוראה, חינוך, העצמה ומחקר, המרכז הבינתחומי לחקר רגשות, מרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה, מרכז חמ״ה – חינוך מחוננות והצטיינות, המרכז למנהל ולהערכה בחינוך, המכון לאלטרנטיבות בחינוך, המעבדה לחקר המוח והקריאה, מעבדה לשפה ומספרים, המעבדה לחשבון, מעבדה לחקר בין תרבותי של גורמי אישיות והבדלים אינדיבידואלים, המעבדה לחקר הקשב, המעבדה לחקר התפתחות קוגניטיבית, מעבדה לחקר, הקריאה, השפה וליקויי למידה, המעבדה לחקר נירוקוגניציה של מחוננים, מעבדת תצפיות לחקר התפתחות האדם וחינוך, המעבדה לחקר נוירוקוגניטיבי, המעבדה לגיל הרך, המעבדה לחקר המוטוריקה, מעבדה נוירוקוגניטיבית לחקר הדו לשוניות/היחידה לחקר השפה הערבית, יחידת התמיכה ללומד לקוי הלמידה – מעבדה קלינית.
על הסטודנטים לשנה א' בתואר ראשון להשתתף במחקרים המתקיימים בפקולטה בהיקף של 4 שעות. לסטודנטים תינתן האפשרות לבחור האם להשתתף כנבדקים או כתומכי מחקר.
בפקולטה לחינוך קיימת יחידה לאבחון ותמיכה בסטודנט לקוי הלמידה (יה״ל). יחידת יה״ל ממוקמת בבניין חינוך, קומה 2, חדר 206. טלפון: 04-8249022 (פנימי: 3022). סטודנטים המבקשים התאמות לימודיות בגין לקויות למידה, מחוייבים לעבור אבחון מטעם האוניברסיטה. האבחון נערך ביחידה, כרוך בתשלום ומתבצע בתיאום מראש (ראה פרק דיקנאט הסטודנטים – שירותי רווחה).
בנוסף, במסגרת הפקולטה, פועלת קהי״לה: הקליניקה האוניברסיטאית לאבחון לקויות למידה. הקליניקה נותנת שירותי אבחון לאוכלוסיה בגיל הרך לתלמידים בבתי ספר שונים ולתלמידי מוסדות להשכלה גבוהה ולכלל הקהילה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.